
Tips og råd om WattMeter

Kom i gang med WattMeter
Her finner du nyttige tips, en sjekkliste for feilsøking, og praktiske råd for å utnytte WattMeter til sitt fulle potensial. Enten du vil finne strømtyver, sette forbruksmål eller bare bli mer bevisst på energibruken din, er dette siden for deg. La oss komme i gang!
Sjekkliste om WattMeter ikke viser sanntidsdata
-
Legg til som favoritt i appen
- Husk å legge til "Sanntidsinformasjon" under Mine favoritter på framsiden i appen.
-
Åpne HAN-porten
- Har du åpnet HAN-porten hos nettselskapet ditt? Du trenger ikke alltid ringe i kontortiden for dette, mange nettselskaper tilbyr elektroniske skjema for åpning. Dette finner du gjerne på nettsiden til ditt nettselskap.
-
Sjekk kablene
- Er kabelen plugget skikkelig i HAN-porten og i WattMeteret? Ta den inn og ut igjen, du skal høre et tydelig klikk.
-
Sikre god dekning
- Wattmeteret bør ikkje koplast opp på innsida av sikringsskapet, men på utsida slik at metallet i sikringsskapet ikkje skaper dårleg dekning. Den flate kabelen kan ofte strekkjast ut av hjørnet på døra eller liknande. Du må ha 4G-dekning med Telenor LTE der WattMeteret står (er ikkje nok med taledekning, må vere 4G datatrafikk). Mogleg løysing: Bruk ein lengre nettverkskabel og flytt WattMeter til ein plass med betre dekning.
-
Nok strøm
- Gir ikke strømmåleren nok strøm til WattMeteret? (Dette kan se ut til å være tilfelle hos noen Kamstrup-målerer). Mulig løsning: Koble til en vanlig mobil-lader eller en powerbank med micro-usb-kabel til WattMeteret. Om du har stikkontakt i nærheten av sikringsskapet, anbefaler vi dette uansett.
-
Gi det litt tid
- WattMeteret må være tilkoblet i minst 10 minutter, og opp til en time for å lade seg opp før det sender data.
-
Slå av og på
- Dersom det fortsatt ikke fungerer, kan en siste utvei være å slå av hovedbryteren, vente noen minutter og så slå på igjen. VIKTIG: WattMeteret må ikke være koblet i HAN-porten når hovedbryteren blir slått på. Vent til strømmåleren har startet helt opp før du kobler til WattMeteret på nytt. En restart av strømmåleren kan i noen tilfeller bidra til bedre kommunikasjon i HAN-porten, spesielt etter strømbrudd eller spenningsfall i nettet.
-
Resett
- Får du fortsatt ikke kontakt, kan du prøve å resette WattMeteret. Koble enheten til en USB-lader/powerbank med en USB-ledning (micro-USB). Bruk en binders eller lignende og stikk den inn i hullet for resetknappen mellom kontaktene. Ikke slipp knappen selv om det lyser grønt (etter ca. 5 sekunder), men hold i ca. 25 sekunder, da vil WattMeteret slå seg av, og være tilbakestilt. MERK for Wifi-WattMeter: Oppsettet for tilkobling til trådløst nettverk må gjøres på nytt etter at WattMeteret er resatt.
Fargekoden viser statusen til WattMeter
Sveip til høyre for å se hele tabellen
Situasjon | Fargekode |
---|---|
Tilkobling til HAN-porten | Pulserer gult lys |
WattMeter lader seg opp | Fast gult lys |
Oppsettsmodus (kun wifi) | Fast blått lys |
WattMeter kobler seg på nett | Fast lilla lys |
WattMeter klarer å komme seg på nett | Pulserende grønt lys |
I bruk | Svakt pulserende grønt lys |
Oppdatering pågår | Pulserende hvitt lys |
Ofte stilte spørsmål om WattMeter
-
Hvor lang leveringstid er det på WattMeter?
-
Hvorfor er det månedsbeløp på WattMeter?
-
Kan WattMeteret flyttes frem og tilbake mellom f.eks bolig og hytte?
-
Hva skjer om jeg sier opp strømavtalen min?
-
Hvor ofte blir det sendt sanntidsdata?
-
Kan jeg koble en sanntidsmåler fra en annen leverandør til Wattn-appen?
-
Hvilke verdier viser i appen, uten wattMeter?
-
Sjekkliste om WattMeter ikke viser sanntidsdata
-
Angrerett og retur