Strøm
Trygg Strømhandel
Sertifiseringsordningen er et kvalitetsstempel som gjør det enklere og tryggere å være strømkunde i Norge. Strømleverandørene som er sertifisert må tilfredsstille en rekke krav når det gjelder salgsaktiviteter, informasjon, rutiner, markedsføring og opplæring av de ansatte.
Det blir stilt strenge krav til salgsaktiviteter i ulike kanaler, som for eksempel telefon, sosial medier, dørsalg eller stands. Det blir også stilt krav til blant annet kontinuerlig forbedring og gode prosesser rundt klagebehandling.
Hva er Trygg Strømhandel?
Trygg Strømhandel er en sertifiseringsordning for den norske strømbransjen. Det er bransjeorganisasjonene Energi Norge og Distriktsenergi som har tatt initiativ til ordningen som blir administrert av DNV GL (Det Norske Veritas).
De viktigste kravene
Det blir stilt strenge krav til salgsaktiviteter på telefon, sosiale medier, dørsalg, stands osv.
Kravene gjelder også underleverandører som har direkte kontakt med kunden (callsentre etc.)
Krav til kompetanse hos ansatte og gode prosesser for klagebehandling m.m.
Strømproduktene skal være enkle å skilles fra hverandre ved markedsføring.
Kunden skal kunne velge kanal for prisvarsling, f.eks SMS eller e-post.
Kampanjetilbud skal merkes tydelig og kundene skal vite hva som skjer etter tilbudsperioden.
Det skal være åpenhet om alle priselement og varigheten på strømproduktene.
Det skal være lett å bytte leverandør. Når en kunde har betalt sin siste faktura, skal vedkommende ikke kontaktes av strømleverandøren på minst seks måneder.