Wattn-profil-gradient-lys

Hei på deg!

Trenger du svar på noe? Start her!

Gå til ofte stilte spørsmål

Mi side

Se forbruk , faktura m.m

Åpningstider

Mandag - fredag
kl. 09.00 - 15.30

70 10 20 10

Ring oss gjerne

Ofte stilte spørsmål og svar

    • Hvordan blir jeg strømkunde?
    • Du kan enkelt bli strømkunde her på nettsiden, eller ved å ta kontakt med direkte på chat, e-post, eller telefon.

    • Kan jeg bytte strømavtale selv?
    • Det kan du! Logg inn på Min side, eller i appen vår, der kan du enkelt endre strømavtalen din. Om du er usikker på hvilken avtale som passer for deg kan du ta kontakt med oss via chat, e-post eller på telefon.

    • Kan jeg kjøpe strøm fra Wattn der jeg bor?
    • Klart du kan! Vi leverer strøm over hele landet. Bestill strømavtale her på nettsiden, i appen vår, eller ta kontakt med oss.

    • Hvordan sier jeg opp mitt gamle strømselskap?
    • Det fikser vi for deg! Så sant du ikke har bindingstid hos den gamle strømleverandøren, skal det gå kjapt og smidig.

    • Kan jeg slå sammen strømavtalene mine i Wattn?
    • Har du flere målere enn boligen din, som for eksempel hytte eller fritidsbolig, kan du samle strømavtalene din hos oss og få alt på samme faktura. Vi tilbyr gjennomfakturering med enda flere nettselskap enn før. Det vil si at det er stor sjanse for at du også kan få nettleie på flere målere med på fakturaen for oss. Oversiktlig og greit.

    • Hvorfor betaler jeg påslag?
    • Påslaget inkludere den lovpålagte kostnaden for elsertifikater, og er spesifisert i egen fakturalinje på strømfakturaen for alle som har spotavtale. På fastprisavtalene er kostnaden for elsertifikat inkludert i kraftprisen. Dette er lovpålagte krav fra myndighetene og gjelder alle strømselskap.

    • Er strømmen deres fornybar?
    • Dessverre kan ingen strømselskap kontrollere hvor strømmen i stikkontakten kommer fra. I Norge blir strømmen i hovedsak produsert av fornybare kilder som for eksempel vannkraft, vindkraft og solenergi, men den kan også inneholde gasskraft, kullkraft og atomkraft. Årsaken til dette er at vi er avhengig av å importere strøm fra landene rundt oss.

      Om du ønsker det kan du kjøpe opprinnelsesgarantier på strømmen bedriften din bruker. Dette er en tilleggsavtale til den ordinære strømavtalen til bedriften. I Wattn kjøper vi opprinnelsesgarantiene våre fra lokale vannkraftverk.

    • Når starter strømavtalen min opp hos Wattn?
    • Dersom du ikke har avtalt tidligere oppstart av avtalen din, vil du 14 dager etter bestilling få strøm fra oss i stikkontakten din. Vi sender deg en bestillingsbekreftelse med oppstartsdato når bestillingen din er behandlet og alt er på stell.

    • Hvor finner jeg forbruket mitt?
    • Last ned appen vår, eller logg inn på Min side. Der får du god oversikt over strømforbruket ditt.

    • Hvor finner jeg oppdatert spotpris?
    • Du kan se oppdatert spotpris i vårt priskart. Her kan du taste inn postnummeret ditt, slik at du får korrekt visning av pris for ditt prisområde.

    • Kan jeg få strøm og nettleie på samme faktura?
    • Vi har gjennomfaktureringsavtaler med flere forskjellige nettselskaper. Det vil si at mange av våre strømkunder får nettleie og strøm på samme faktura. Du trenger ikke gjøre noe selv, har vi avtale med nettselskapet der du har målepunkt, skjer dette av seg selv. Se hvem vi har gjennomfakturering med her.

    • Hvor finner jeg fakturaene mine?
    • Last ned appen vår, eller logg inn på Min side. Der finner du oversikt over fakturaene dine.

    • Hvordan oppretter jeg eFaktura og AvtaleGiro?
    • Har du nettbank kan du enkelt opprette eFaktura og AvtaleGiro. Dette er avtaler mellom deg og banken din.

      For å kunne motta eFaktura fra oss må du logge deg inn i nettbanken din og la banken opprette eFaktura-avtaler for deg automatisk. Det vil si at du gir en generell aksept i nettbanken til å motta eFaktura fra alle som tilbyr det. Tenesten er omtalt litt forskjellig i de ulike nettbankene/betalingsappene. Eksempel på dette er "Alltid eFaktura", "eFaktura fra alle" eller "Ja takk til alle". Når du har gitt en slik aksept i nettbanken din vil du motta varsling fra banken når en ny faktura ligger klar til betaling i nettbanken. Du må logge inn i nettbanken for å godkjenne fakturaen som ligger til forfall.

      AvtaleGiro oppretter du også i nettbanken din, eller ved å ta kontakt med banken. Skal du opprette AvtaleGiro selv må du oppgi KID-referansen som du finner på første faktura fra oss. Med AvtaleGiro sørger banken for at fakturaen betales automatisk fra kontoen din på forfallsdato. Da slipper du selv å logge inn for å godkjenne betalingen.

      Har du skiftet bolig? Da må du huske å opprette AvtaleGiro på nytt.

      Det enkleste for deg er å opprette eFaktura kombinert med AvtaleGiro. Da kan du bare å lene deg tilbake og la betalingen gå automatisk uten å måtte løfte en finger.

    • Kan jeg utsette eller dele opp fakturaen min?
    • Ta kontakt med oss så ser vi på en mulig løsning for å utsette eller dele opp fakturaen sammen.

      Ved for sen betaling blir 10,75 % rente lagt til.

    • Hvor ofte får jeg faktura?
    • Dersom ikke noe annet er avtalt, får du faktura hver måned. Vi anbefaler å opprette både eFaktura og AvtaleGiro i nettbanken, da går betalingen av seg selv.

    • Hvorfor står fakturaen min som ubetalt, når den er betalt?
    • Det kan ta litt tid fra faktura er betalt til det viser på Min side eller i appen. Dersom fakturaen står merket med ubetalt en uke etter du har betalt den, kan du gjerne ta kontakt med oss, så ser vi på det sammen.

    • Jeg har betalt fakturaen min to ganger, hva gjør jeg?
    • Om det har skjedd rett etter forfall, betaler vi tilbake beløpet hvis du ønsker det. Skjer det nær neste forfall, går det du har betalt for mye til fratrekk på neste faktura.

    • Hva er Wattn sitt kontonummer?
    • Kontonummeret til Wattn er: 6079.06.31229

    • Hva er elektronisk fakturering?
    • Elektronisk fakturering vil si at du får fakturaen din enten via eFaktura i nettbanken, eller tilsendt på e-post eller SMS fra oss. Fordelen med elektronisk faktura er at du slipper ekstra gebyr for papirfaktura.

      Kombinerer du elektronisk mottak av faktura med AvtaleGiro kan du bare lene deg tilbake å la betalingen gå av seg selv. Enkelt for deg, og bra for miljøet!

    • Hva er eFaktura 2.0?
    • Den nye løsningen (innført i 2022) gjør det enklere for deg å motta eFaktura. Når du gir en generell aksept for eFaktura i nettbanken din eller i betalingsappen din vil du automatisk motta eFaktura fra alle som tilbyr dette. Løsningen velger automatisk juridisk eier som mottager av alle eFaktura.

      Tjenesten blir omtalt litt forskjellig i de ulike nettbankene/betalingsappene. Eksempel på dette er "Alltid eFaktura", "eFaktura fra alle" eller "Ja takk til alle".

      Dette er ikke en ordning som er direkte knyttet til oss som strømselskap, men gjelder eFaktura generelt. Les mer om endringen her.

    • Hvordan kan jeg betale faktura fra utenlandsk bank?
    • Når du skal betale fra utlandet, trenger du IBAN og BIC/Swift nummer.

      IBAN (International Bank Account Number) er en internasjonal standard for kontonummer, og BIC/Swift (Bank Identifier Code) identifiserer banken.

      For å betale faktura fra utenlandsk bank, har Wattn AS følgende koder:

      Bank: Nordea Bank AS
      Elektronisk IBAN-kontonummer: NO1660790631229
      BIC/Swift: NDEANOKK

    • Hva er fakturagebyret på?
    • Om du ønsker faktura på papir, koster dette kr 7,20 pr faktura.

      Vi oppfordrer alle som kan om å opprette eFaktura, da både du og miljøet sparer på dette.

    • Når mottar jeg min faktura?
    • Vi fakturerer når vi har mottatt faktura fra nettselskapene. Som regel er dette mellom 10. og 14. hver måned.

    • Hvordan kan jeg unngå fakturagebyr?
    • Vi oppfordrer alle som kan om å opprette eFaktura, da både du og miljøet sparer på dette.
      Ved bruk av eFaktura, epost eller ehf, er det ikke fakturagebyr.

    • Hvordan regner dere ut mitt forbruk?
    • Du får den spotprisen (+ påslaget) som gjelder for den timen du bruker strømmen. Vær oppmerksom på at fakturaen viser en gjennomsnittspris ut ifra ditt totale forbruk.

      Påslaget inkl. lovpålagt elsertifikat blir spesifisert på egen fakturalinje på din faktura.

    • Hvorfor får jeg eFaktura i VIPPS?
    • Det er bankene som styrer dette. Flere og flere banker lanserer eFaktura i Vipps. Når bankene innfører dette, og det er inngått en eFaktura-avtale med en fakturautsteder, blir eFaktura-avtalen knyttet til kundens fødselsnummer – og ikke til en bestemt nettbank eller bankkonto.

      Hvis du har registrert eFaktura i nettbanken, vil alle eFakturaer som vises i nett- og mobilbanken din også være tilgjengelige i Vipps-appen.

    • Jeg skal flytte, hva gjør jeg?
    • Fyll ut kontaktskjema nederst på denne siden, eller meld flytting direkte i appen, og ta med deg strømmen på flyttelasset. Flyttebilen må du ordne selv, men vi ordner med alt det praktiske rundt strømavtalen din.

    • Kan jeg ta med meg strømavtalen min når jeg flytter?
    • Så klart! Ta kontakt med oss, så fikser vi det for deg.

    • Jeg har allerede flyttet ut, hvem skal jeg gi beskjed til?
    • Dersom du allerede har flyttet ut og har glemt å si opp abonnementet i den gamle boligen din, må du sørge for at huseier/ny leietaker bestiller strøm fra den datoen du flyttet ut. Da slipper du å betale strøm en plass du ikke lenger bor.

    • Jeg skal flytte ut, men ingen skal flytte inn, hva gjør jeg?
    • Gi oss beskjed senest 3 virkedager før flyttedato, men helst så snart som mulig. Vi er tilgjengelig på chat, e-post og telefon. Du kan også fylle ut og sende inn kontaktskjemaet nederst på denne siden.

      Merk!
      Dersom du sier opp strømmen er det viktig at huseier er klar over faren med avstengt strøm, spesielt i vinterhalvåret.

    • Hvor laster jeg ned appen?
    • Appen vår kan du enkelt laste ned fra AppStore, eller fra Google Play. Søk på Wattn, så dukker den opp.

    • Hvordan fungerer innloggingen i appen?
    • Logg inn i appen med mobilnummer du har registrert hos oss. Bruk deretter koden du mottar på SMS. Du forblir innlogget i 30 dager før du trenger en ny kode. Flere kan laste ned og logge seg inn i appen med mobilnummeret som er registrert på strømavtalen.

      Kontakt oss hvis du ikke har registrert mobilnummeret eller opplever problemer med innlogging.

    • Kan jeg se alle mine strømavtaler i appen?
    • Du vil få opp en nedtrekksmeny når du logger inn i appen, her velger du det bostedet du vil se informasjon om. Når du har logger inn i appen kan du bytte mellom bostedene dine ved å trykke på adressen din oppe til venstre. Det er kun privatavtalene dine som vil vise i appen.

    • Krav til iOS og Android versjon
    • Appen støtter versjoner fra iOS 13 og Android 5.

    • Hvordan sletter jeg min konto tilknyttet appen?
    • Dette kan du gjøre selv under "App info" i appen. Velg "Avslutt appkonto", da slettes brukerern din, men ikke kundeforholdet hos oss. Har du allerede slettet appen, kan du enten laste den ned på nytt og slette brukeren din, eller du kan kontakte oss på tlf. 70 10 20 10, eller send en e-post til hei@wattn.no.

    • Hvilke verdier vises i appen hvis strømmen er borte?
    • Hvis strømmen er borte, vil appen vise stipulerte verdier. Nettselskapet ditt bruker stipulerte verdier når de ikke får kontakt med strømmåleren din. Dette kan skyldes tekniske problemer, kommunikasjonsfeil, eller at måleren er utilgjengelig av andre grunner. De stipulerte verdiene sikrer at du fortsatt får fakturert for strømforbruket ditt, selv om målerdataene ikke er tilgjengelige.

      Appen vil altså vise de stipulerte verdiene og kan ikke brukes til å overvåke om strømmåleren er uten strøm. Hvis du har et WattMeter som viser sanntidsdata, vil du se nullverdier i appen når strømmen er borte.

    • Hvordan logger jeg inn på Min side?
    • Du logger enkelt inn på Min side med mobilnummeret du har registrert hos oss. Klikk på logg inn og legg inn mobilnummeret ditt. Du vil få tilsendt en kode på SMS som du bruker for å logge inn. Du kan være innlogget i 30 dager, da blir du automatisk logget ut og må få tilsendt ny kode.


      Har du ikke registrert mobilnummeret ditt hos oss, eller har problem med å logge inn, kan du ta kontakt så hjelper vi deg.

    • Hva slags informasjon finner jeg på Min side?
    • På Min side finner du informasjon om ditt strømforbruk, din strømavtale og faktura m.m. Du kan også enkelt endre kontaktinformasjon og strømavtale.

    • Hvor lang leveringstid er det på WattMeter?
    • Det tar omtrent 3-7 dager fra du bestiller til du har det i postkassen din.

    • Hvorfor er det månedsbeløp på WattMeter?
    • WattMeter er en tilleggstjeneste som gir deg sanntidsdata på strømmen din. Engangskostnaden dekker selve enheten, mens månedskostnadene går til innhenting, lagring og behandling av dataene i våre skyløsninger. Kostnadene er de samme uansett om du bruker 4G eller WiFi.

    • Kan WattMeteret flyttes frem og tilbake mellom f.eks bolig og hytte?
    • Ja, det kan du.

    • Hva skjer om jeg sier opp strømavtalen min?
    • Uten en strømavtale er det begrenset informasjon vi kan tilby deg i appen dessverre, men WattMeteret er ditt, så det beholder du.

    • Hvor ofte blir det sendt sanntidsdata?
    • Det blir sendt inn data hvert 10. sekund gjennom hele døgnet.

    • Kan jeg koble en sanntidsmåler fra en annen leverandør til Wattn-appen?
    • Desverre kan du ikke benytte andre sanntidsmålere i vår app.

    • Hvilke verdier viser i appen, uten wattMeter?
    • Uten WattMeter er det estimerte priser og verdier som ligger i appen.

    • Sjekkliste om WattMeter ikke viser sanntidsdata
    • Sanntidsdata viser øverst til venstre på startsiden i appen. Sjekkliste dersom data ikke viser i appen:

      1. Har du åpnet HAN-porten hos nettselskapet ditt? Du trenger ikke alltid ringe i kontortiden for dette, mange nettselskaper tilbyr elektroniske skjema for åpning. Se nettselskapene vi har avtale med her: https://wattn.no/privat/hanport


      2. Har wattmeter stått i minst 10 min og over natta? Dette må gjøres slik at nattlig synk mot målernummeret ditt blir utført.


      3. Er kabelen plugget skikkelig i HAN-porten og i WattMeteret? Ta den inn og ut igjen, du skal høre et tydelig klikk.


      4. Wattmeteret bør ikke kobles opp på innsiden av sikringsskapet, men på utsiden av skapet slik at metallet i sikringsskapet ikke skaper dårlig dekning. Den flate kabelen kan ofte strekkes ut av hjørnet på døren eller lignende.


      5. Du må også ha 4G-dekning med Telenor LTE der hvor wattmeteret står (er ikke nok med taledekning, må være 4G datatrafikk). Mulig løsning: Bruk en vanlig nettverkskabel og flytt Wattmeter til en plass med bedre dekning


      6. Gir ikke strømmåleren nok strøm til wattmeteret? (Dette kan se ut til å være tilfelle hos noen Kamstrup-målerer). Mulig løsning: Koble til en vanlig mobil-lader eller en powerbank med micro-usb-kabel til Wattmeteret. Om du har stikkontakt i nærheten av sikringsskapet, anbefaler vi dette uansett.


      7. Dersom det fortsatt ikke fungerer, kan en siste utvei være å slå av hovedbryteren, vente noen minutter og så slå på igjen. VIKTIG: WattMeteret må ikke være koblet i HAN-porten når hovedbryteren blir slått på. Vent til strømmåleren har startet helt opp før du kobler til WattMeteret på nytt. En restart av strømmåleren kan i noen tilfeller bidra til bedre kommunikasjon i HAN-porten, spesielt etter strømbrudd eller spenningsfall i nettet.


      8. Får du fortsatt ikke kontakt, kan du prøve å resette Wattmeteret. Koble enheten til en USB-lader/powerbank med en USB-ledning (micro-USB). Bruk en binders eller lignende og stikk den inn i hullet for resetknappen mellom kontaktene. Ikke slipp knappen selv om det lyser grønt (etter ca. 5 sekunder), men hold i ca. 25 sekunder, da vil WattMeteret slå seg av, og være tilbakestilt.  MERK for Wifi-Wattmeter: Oppsettet for tilkobling til trådløst nettverk må gjøres på nytt etter at Wattmeteret er resatt.


      9. Det finnes 2 ulike versjoner av LED-lysene, en ny og en "gammel" versjon. Alle WattMeter blir oppdatert med nye farger på LED-lysene etterhvert. Her er forklaring og sammenligning av de nye og de gamle fargekodene:


      SituasjonTidligere versjonNy versjon
      Ved tilkobling til HAN_portEnheten blinker gult for å lade opp ved tilkoblingEnheten pulserer gult for å lade opp ved tilkobling
      Enheten lader seg oppGul blinkingFast gult lys
      Oppsettsmodus (kun Wifi)Fast blått lysFast blått lys
      Enheten kobler seg på nettRød blinkingFast lilla lys
      Enheten klarer å komme seg på nettGrønn blinkingGrønt lys med pulsering når enheten er på nett/i drift
      I brukLyset skal være av i brukLyser svakt grønt med pulsering når enhet mottar data
      Oppdatering pågårIngen lyssignal for detteHvitt lys med pulsering




      Hvis du har prøvd alle disse punktene og fremdeles ikke lykkes, ta kontakt med oss, så kan vi hjelpe deg direkte.

    • Angrerett og retur
    • Skulle du angre på et kjøp, eller ønsker å sende noe i retur finner du all informasjon om dette her.

    • Hvilke bilmerker støtter Smart lading i dag?
      • Audi
      • BMW
      • Cupra
      • Ford
      • Jaguar
      • Mini
      • Porsche
      • Renault
      • Seat
      • Skoda
      • Tesla
      • Volkswagen
      • Volvo
    • Må jeg ha internett i garasjen for å bruke Smart lading?
    • Nei, Smart lading kommuniserer direkte med bilen uavhengig av hvor denne befinner seg. Men husk å aktiver lokasjon av bilen slik at Smart lading klarer å ta høyde for hva prisområde ladingen finner sted.

    • Ulike feilmeldinger ved Smart lading
    • Lader må plugges inn: Laderen må settes i, eller har ikke strøm. Har du smart lader fra før, kan bilen tolke det som om laderen ikke er i.

      Bilen trenger ikke lading:
      Da er batteriet mest sannsynlig tilnærmet fullt.

      Bilen sin lokasjon er ikke tilgjengelig:
      Bilen sin GPS-posisjon må bli gjort tilgjengelig enten i appen eller bilen. Dersom du svarte "nei" på å dele posisjonen din da du registrerte deg, må du bare endre dette.

      Bilen er ladet nok:
      Smart lading starter ikke dersom batteriet er tilnærmet fullladet.

      Usikker batterikapasitet:
      Får ikke ladestatus tilbake fra bilen.

      Vil ikke nå 100 % om ladingen blir flyttet smart:
      Då lader bilen nå. Dette kan skje fordi det ikke er tilstrekkelig med billige timer for lading, eller at billigst time er akkurat nå.

      Flere brukere har logget inn med bilen:
      Om flere er pålogget appen med samme brukernavn/passord til bilen kan dette oppstå. Det skal normalt fungere, men en kan oppleve synkroniseringsproblemer når en kobler seg på og en kobler seg av Smart lading.

      Bilen er ikke kapabel for Smart lading:
      Vi får ikke tak i alle data som trengs for Smart lading. Normalt er det snakk om batteristatus og resterende ladetid. Kan skyldes at bilen ikke oppfatter at laderen er plugget i.

      Strømpriser ikke tilgjengelig:
      Det kan dreie seg om at en ikke finner prisene eller GPS-posisjonen, eller at det ikke blir registrert hva prisområde bilen er i.

    • Hvor lang tid tar det før Smart lading er aktivert?
    • Det tar ca et døgn.

    • Hvorfor bestille Zaptec Go inkl. installasjon?
    • Når du bestiller Zaptec Go fra oss kan du bestille med eller uten installasjon. Bestiller du med installasjon tar vi jobben med å kontakte og bestille installatør for deg.

      I dag har vi samarbeid med Elfag og Bravida. En av disse vil ta kontakt med deg for å gjennomgå installasjonen med deg. Dere blir enig om tidspunkt, og eventuelt andre hensyn som må tas i din bolig.

      Gjennom vårt samarbeid med installatør er vi kommet frem til en «standardinstallasjon». Skulle det kreves annet utstyr, materiell eller merarbeid utover det som ligger i denne pakken blir du og installatør enige om dette i forkant. Tilbudet er alltid helt uforpliktet frem til totalprisen med installatøren er godkjent av deg.

    • Hva ligger i en "standardinstallasjon"?
    • Hos oss innholder en standardinstallasjon dette:

      • Ladeboks Zaptec Go (standardfarge: asphalt black)
      • 15 meter kabellengde fra sikringsskap til ladeboks
      • 50km reiseavstand tur/retur fra en av våre installatører
      • Installasjon og idriftsettelse av ladeboks opptil 32A 3-fase (22 KW)
      • Drilling av 2 hol i tre -eller murvegg
      • Dokumentasjon på installasjon i boligmappen

      Tilbudet er uforpliktende frem til totalpris med installatør er godkjent av deg

    • Hvem er samarbeidspartner på installasjon?
    • I dag har vi samarbeidsavtale med Elfag og Bravida.

    • Er det noen forutsetninger ift installasjon?
    • Noen forutsetninger ligger til grunn for installasjon:

      • Eksisterende overspenningsvern i sikringsskapet og kapasitet i det elektriske anlegget
      • Enkel og ryddig adkomst til installasjonssted
      • Graving, luftstrekk og tildekking er ikke inkludert
      • Noen nettselskaper har en begrensning på installasjon av elbilladere over 16A, eller 3,68kW kapasitet, og kan kreve godkjenning. Installatør tar dette direkte med nettselskapet, men avhengig av nettselskap og type leveranse kan det oppstå noe lenger leveringstid og ekstrakostnader.
    • Er det i tillegg i pris for annen farge?
    • Det er et tillegg i pris på 299,- dersom du ønsker en annen farge en standard, asphalt black.