Wattn-profil-gradient-lys

Ta pul­sen på strømforbruket
med WattMeter

Wattn ill smartisanntid

Bruk mindre,
betal mindre

Bestill WattMeter

Rushtid og effektvarsling

Mer om effektvarsling her

Slik fungerer det

Montering av WattMeter (PDF)

Ofte stilte spørsmål om WattMeter

    • Hvor lang leveringstid er det på WattMeter?
    • Det tar omtrent 3-7 dager fra du bestiller til du har det i postkassen din.

    • Hvorfor er det månedsbeløp på WattMeter?
    • WattMeter er en tilleggstjeneste som gir deg sanntidsdata på strømmen din. Engangskostnaden dekker selve enheten, mens månedskostnadene går til innhenting, lagring og behandling av dataene i våre skyløsninger. Kostnadene er de samme uansett om du bruker 4G eller WiFi.

    • Kan WattMeteret flyttes frem og tilbake mellom f.eks bolig og hytte?
    • Ja, det kan du.

    • Hva skjer om jeg sier opp strømavtalen min?
    • Uten en strømavtale er det begrenset informasjon vi kan tilby deg i appen dessverre, men WattMeteret er ditt, så det beholder du.

    • Hvor ofte blir data sendt med WattMeter?
    • Det blir sendt inn data hvert 10. sekund, hele døgnet.

    • Kan jeg koble en sanntidsmåler fra en annen leverandør til Wattn-appen?
    • Desverre kan du ikke benytte andre sanntidsmålere i vår app.

    • Hvilke verdier viser i appen, uten wattMeter?
    • Uten WattMeter er det estimerte priser og verdier som ligger i appen.

    • Sjekkliste om WattMeter ikke viser sanntidsdata
    • Sanntidsdata viser øverst til venstre på startsiden i appen. Sjekkliste dersom data ikke viser i appen:

      1. Har du åpnet HAN-porten hos nettselskap? Du trenger ikke alltid ringe i kontortiden for dette, mange nettselskaper tilbyr elektroniske skjema for åpning.


      2. Har wattmeter stått i minst 10 min og over natta? Dette må gjøres slik at nattlig synk mot ditt målernummer blir utført.


      3. Er kabelen plugget skikkelig i HAN-porten og i WattMeteret? Ta den inn og ut igjen, du skal høre et tydelig klikk.


      4. Har du Telenor dekning der WattMeteret står? Wattmeteret bør ikke kobles opp på innsiden av sikringsskapet, men strekkes med ledningen til utsiden av skapet slik at metallet i sikringsskapet ikke skaper dårlig dekning. Den flate kabelen kan ofte strekkes ut av hjørnet på døren eller lignende.


      5. Du må også ha 4G-dekning med Telenor LTE der hvor wattmeteret står (er ikke nok med taledekning, må være 4G datatrafikk)
      - Mulig løsning: Bruk en vanlig nettverkskabel og flytt Wattmeter til en plass med bedre dekning


      6. Gir ikke strømmåleren nok strøm til wattmeteret? (Dette kan se ut til å være tilfelle hos noen Kamstrup-målerer
      - Mulig løsning: Koble til en Micro-usb lader til wattmeteret. Om du har dette, anbefales dette uansett.


      7. Om du fremdeles ikke har kontakt, kan du prøve å resette Wattmeteret ved å trykke inn den lille knappen med en penn i minst 5 sekund til led-lyset på forsiden blir grønt.


      8. Dersom fremdeles ingen løsning, kan en siste utvei være å prøve å slå av hovedbryter, vente noen minutter og slå den på igjen. Det har vist seg at HAN-porten kommuniserer bedre etter restart av AMS-måleren i enkelte tilfeller.


      9. Det finnes 2 ulike versjoner av LED-lysene, en ny og en "gammel" versjon. Alle WattMeter blir oppdatert med nye farger på LED-lysene etterhvert. Her er forklaring og sammenligning av de nye og de gamle fargekodene:


      SituasjonTidligere versjonNy versjon
      Ved tilkobling til HAN_portEnheten blinker gult for å lade opp ved tilkoblingEnheten pulserer gult fir å lade opp ved tilkobling
      Enheten lader seg oppGul blinkingFast gult lys
      Oppsettsmodus (kun Wifi)Fast blått lysFast blått lys
      Enheten kobler seg på nettRød blinkingFast lilla lys
      Enheten klarer å komme seg på nettGrønn blinkingGrønt lys med pulsering når enheten er på nett/i drift
      I brukLyset skal være av i brukLyser svakt grønt med pulsering når enhet mottar data
      Oppdatering pågårIngen lyssignal for detteHvitt lys med pulsering




      Hvis du har prøvd alle disse punktene og fremdeles ikke lykkes, ta kontakt med oss ved å svare på denne mailen, så kan vi vurdere om du bør bytte til en annen type WattMeter.


    • Angrerett og retur
    • Skulle du angre på et kjøp, eller ønsker å sende noe i retur finner du all informasjon om dette her.