WattMeter
Ta pulsen på strømforbruket med WattMeter.
Bruk mindre,
betal mindre
Med WattMeter kan du følge med på strømforbruket i sanntid rett fra mobilen. Du ser nøyaktig hvor mye strøm du bruker akkurat nå, og hva den koster. Slik oppdager du unødvendig strømforbruk og kan ta grep for å spare klimaet og lommeboken.
Jo mer strøm vi bruker, jo viktigere er det å bruke den smart. Og det er med strøm som med økonomi; det er lettere å spare når du vet hvor mye du bruker. Du må være strømkunde hos Wattn for at WattMeter skal fungere.
Bestill WattMeter
Rushtid og effektvarsling
Med WattMeter kan du følge med på svingninger i eget forbruk, og se om du bruker for mye strøm samtidig. Strømmen er også dyrest på den tiden av døgnet det blir brukt mest strøm, og det er mye å spare på å utsette noe til etter rushtiden.
Ved å ta bevisste valg og jevne ut forbruket ditt kan du også spare penger på nettleien. Et smart tiltak er å ta i bruk effektvarsling i appen vår.
Mer om effektvarsling her
Slik fungerer det
WattMeter er en liten boks du kobler til strømmåleren hjemme. Du installerer den enkelt selv og trenger bare kontakte nettselskapet ditt for å åpne HAN-porten. Dette fikser de fort, og det koster ingenting.
WattMeter trenger ikke egen stikkontakt, men bruker strøm direkte fra strømmåleren. Boksen trenger heller ikke kobles til nettverket ditt hjemme, den sender strømdata til Wattn appen via 4G, som er inkludert.
Ofte stilte spørsmål om WattMeter
- Hvor lang leveringstid er det på WattMeter?
Det tar omtrent 3-7 dager fra du bestiller til du har det i postkassen din.
- Hvorfor er det månedsbeløp på WattMeter?
WattMeter er en tilleggstjeneste som gir deg sanntidsdata på strømmen din. Engangskostnaden dekker selve enheten, mens månedskostnadene går til innhenting, lagring og behandling av dataene i våre skyløsninger. Kostnadene er de samme uansett om du bruker 4G eller WiFi.
- Kan WattMeteret flyttes frem og tilbake mellom f.eks bolig og hytte?
Ja, det kan du.
- Hva skjer om jeg sier opp strømavtalen min?
Uten en strømavtale er det begrenset informasjon vi kan tilby deg i appen dessverre, men WattMeteret er ditt, så det beholder du.
- Hvor ofte blir det sendt sanntidsdata?
Det blir sendt inn data hvert 10. sekund gjennom hele døgnet.
- Kan jeg koble en sanntidsmåler fra en annen leverandør til Wattn-appen?
Desverre kan du ikke benytte andre sanntidsmålere i vår app.
- Hvilke verdier viser i appen, uten wattMeter?
Uten WattMeter er det estimerte priser og verdier som ligger i appen.
- Sjekkliste om WattMeter ikke viser sanntidsdata
Sanntidsdata viser øverst til venstre på startsiden i appen. Sjekkliste dersom data ikke viser i appen:
1. Har du åpnet HAN-porten hos nettselskap? Du trenger ikke alltid ringe i kontortiden for dette, mange nettselskaper tilbyr elektroniske skjema for åpning.
2. Har wattmeter stått i minst 10 min og over natta? Dette må gjøres slik at nattlig synk mot ditt målernummer blir utført.
3. Er kabelen plugget skikkelig i HAN-porten og i WattMeteret? Ta den inn og ut igjen, du skal høre et tydelig klikk.
4. Har du Telenor dekning der WattMeteret står? Wattmeteret bør ikke kobles opp på innsiden av sikringsskapet, men strekkes med ledningen til utsiden av skapet slik at metallet i sikringsskapet ikke skaper dårlig dekning. Den flate kabelen kan ofte strekkes ut av hjørnet på døren eller lignende.
5. Du må også ha 4G-dekning med Telenor LTE der hvor wattmeteret står (er ikke nok med taledekning, må være 4G datatrafikk)
- Mulig løsning: Bruk en vanlig nettverkskabel og flytt Wattmeter til en plass med bedre dekning6. Gir ikke strømmåleren nok strøm til wattmeteret? (Dette kan se ut til å være tilfelle hos noen Kamstrup-målerer
- Mulig løsning: Koble til en Micro-usb lader til wattmeteret. Om du har dette, anbefales dette uansett.7. Om du fremdeles ikke har kontakt, kan du prøve å resette Wattmeteret ved å trykke inn den lille knappen med en penn i minst 5 sekund til led-lyset på forsiden blir grønt.
8. Dersom fremdeles ingen løsning, kan en siste utvei være å prøve å slå av hovedbryter, vente noen minutter og slå den på igjen. Det har vist seg at HAN-porten kommuniserer bedre etter restart av AMS-måleren i enkelte tilfeller.
9. Det finnes 2 ulike versjoner av LED-lysene, en ny og en "gammel" versjon. Alle WattMeter blir oppdatert med nye farger på LED-lysene etterhvert. Her er forklaring og sammenligning av de nye og de gamle fargekodene:
Situasjon Tidligere versjon Ny versjon Ved tilkobling til HAN_port Enheten blinker gult for å lade opp ved tilkobling Enheten pulserer gult fir å lade opp ved tilkobling Enheten lader seg opp Gul blinking Fast gult lys Oppsettsmodus (kun Wifi) Fast blått lys Fast blått lys Enheten kobler seg på nett Rød blinking Fast lilla lys Enheten klarer å komme seg på nett Grønn blinking Grønt lys med pulsering når enheten er på nett/i drift I bruk Lyset skal være av i bruk Lyser svakt grønt med pulsering når enhet mottar data Oppdatering pågår Ingen lyssignal for dette Hvitt lys med pulsering Hvis du har prøvd alle disse punktene og fremdeles ikke lykkes, ta kontakt med oss ved å svare på denne mailen, så kan vi vurdere om du bør bytte til en annen type WattMeter.
- Angrerett og retur
Skulle du angre på et kjøp, eller ønsker å sende noe i retur finner du all informasjon om dette her.
Effektvarsling - ta kontroll over din nettleie
Aktuelt
Nettleiemodellen har som mål at vi skal bli flinkere å fordele strømforbruket vårt utover dagen for å unngå «rushtid» på linjene. Så la oss prøve å enkelt forklare hvordan du kan sikre deg lavest mulig nettleie med den rette kunnskapen og verktøyene.
Strømsparetips som holder Wattn
Aktuelt
09. februar, 2023