Bærekraftsbibliotek
Rapporter, sertifiseringer og retningslinjer i vårt arbeid.
Etiske retningslinjer
Lojalitet
Medarbeidere i Wattn AS skal ivareta selskapets interesser og bidra til at mål og strategier blir realisert.
Medarbeidere i Wattn AS skal ta gode etiske valg og med det sørge for å bygge et godt omdømme for selskapet.
Medarbeidere i Wattn AS skal utnytte sin kompetanse til å sikre gode prosesser før det blir fattet vedtak. Når vedtaket er fattet, forventes det imidlertid at dette følges opp på en lojal måte.
Vi anmoder alle som jobber i Wattn AS om å være åpne om etiske utfordringer og til å støtte medarbeidere som sier fra om etiske problemstillinger.
Arbeidsmiljø
Medarbeidere i Wattn AS skal vise respekt og omtanke for andre og arbeide aktivt for et godt arbeidsmiljø som er preget av likeverd og mangfold.
Medarbeidere i Wattn AS skal utføre arbeidsoppgavene slik at de ikke setter eget eller andres liv og helse i fare.
Ledere i Wattn AS har et særskilt ansvar for å være et godt forbilde når det gjelder å ivareta regler for god etisk atferd, samt sørge for at andre er kjent med og følger reglene.
Økonomisk ansvar og interessekonflikter
I Wattn AS skal vi alltid opptre på en måte som gjør at integriteten og troverdigheten vår ikke skal kunne trekkes i tvil.
Medarbeidere i Wattn AS skal ikke bruke sin stilling til personlig vinning.
Medarbeidere skal ikke tilby eller ta imot godtgjørelser, tjenester, provisjoner eller andre fordeler som kan bidra til uheldige bindinger i et forretningsmessig forhold.
Medarbeidere som er part i en sak, er i nær familie eller har nært vennskap med en som er part, skal ikke påvirke eller avgjøre en sak med økonomiske konsekvenser i Wattn AS. Er du i tvil, ta kontakt med din nærmeste leder.
Wattn AS har nulltoleranse når det gjelder korrupsjon.
Gaver og sosiale arrangementer
Medarbeidere skal ikke tilby eller ta imot gaver eller delta på arrangementer som er egnet til å påvirke objektiviteten og uavhengigheten til våre forretningspartnere.
Medarbeideren skal alltid avklare med sin nærmeste leder om vedkommende skal delta på arrangementer hos sine forretningspartnere. Reiser og overnatting skal normalt dekkes av Wattn AS.
Wattns arrangementer, der vi inviterer kunder, leverandører og offentlige tjenestepersoner, skal være innenfor rammene av det etiske regelverket til Wattn AS.
Annen virksomhet
Medarbeidere skal ikke ha annet arbeid eller drive privat næringsvirksomhet som er av et slikt omfang at det kan gå utover arbeidet i Wattn AS.
Styreverv der man ikke representerer Wattn AS skal alltid godkjennes av AD. Dette gjelder normalt ikke frivillige organisasjoner.
Bruk av utstyr og eiendeler
Medarbeidere som bruker utstyr og eiendeler fra Wattn AS i arbeidet, må bruke det med varsomhet og i tråd med retningslinjer/instrukser.
Medarbeiderne skal utføre arbeidet i samsvar med retningslinjene/instruksene som gjelder for arbeidet. Den enkelte medarbeider skal videre bruke nødvendig verneutstyr, vise aktsomhet og ellers medvirke til å hindre ulykker og helseskader.
Medarbeidere skal ikke bruke Wattns IT-systemer til aktiviteter som strider mot norsk lov, eller som kan oppfattes som uetiske eller støtende.
Privat bruk av Wattns utstyr og eiendeler skal være avklart, brukes med varsomhet og i samsvar med retningslinjer. Medarbeideren er selv ansvarlig for lånt utstyr.
Informasjon til media
Uttalelser til media skal skje i samsvar med Wattns retningslinjer for informasjon til media. Dette betyr at før opplysninger blir gitt, må det være klart at de ikke er i strid med lover og retningslinjer.
a) Uttalelser til media om saker av “faglig” karakter skal gis av medarbeidere som har fagkunnskap og som i tråd med retningslinjene kan uttale seg til media.
b) Uttalelser til media om saker av prinsipiell eller politisk karakter skal kun gis av
adm. direktør eller styreleder.
c) Styresakene til Wattn AS er ikke offentlige. Informasjon til media skal derfor gis av adm. direktør eller styreleder.
d) Medarbeidere som har tilgang til styresakene, har ikke anledning til å bringe denne informasjonen videre til uvedkommende.
Medarbeiderne plikter å tie om alle forhold som gjelder drift eller forretningsforhold, samt personalopplysninger som vedkommende har fått kjennskap til i forbindelse med arbeidet. Alle ansatte i Wattn AS må signere en taushetserklæring.
Regler for god kommunikasjon
I Wattn AS blir det forventet at all informasjon og kommunikasjon, internt og eksternt, skal være profesjonell og bidra til å skape gode relasjoner og et godt omdømme.
Medarbeiderne skal ikke bruke Wattns kommunikasjonskanaler til negativ omtale av kunder, forretningsforbindelser eller medarbeidere, eller på annen måte som er i strid med selskapets etiske regler.
Mobbing, trakassering og diskriminering
I Wattn AS er respekt og likeverd en selvfølge, og det finnes ingen aksept for mobbing, trakassering eller diskriminering. Alle plikter å si fra om dette, og slike forhold skal følges opp umiddelbart med dem det gjelder.
Rusmiddel
Wattn AS er en rusfri arbeidsplass. Bruk av alkohol eller andre rusmidler i forbindelse med arbeidet er å anse som oppsigelsesgrunn. Det kan gjøres unntak dersom man velger å delta i behandlings- og ettervernopplegg.
Ved særskilte arrangementer for kunder, leverandører og medarbeidere kan det i regi av Wattn AS serveres avgrensede mengder alkohol dersom det blir oppfattet som passende.Menneskerettigheter
Wattn respekterer og etterlever internasjonale anerkjente menneskerettigheter, definert i FNs menneskerettighetserklæring, FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter og FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter. Videre legger vi ILOs 8 kjernekonvensjoner til grunn for vårt arbeid.
Wattn gjennomfører aktsomhetsvurderinger for å kartlegge, forebygge og håndtere risiko i vår virksomhet, leverandørkjede og gjennom våre samarbeidspartnere. Vi gjennomfører aktsomhetsvurderinger i henhold til OECDs retningslinjer og FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP). Se mer informasjon om dette i etiske retningslinjer for leverandører.
Etiske retningslinjer for leverandører
1. Innledning
Wattn vil bidra til en bærekraftig utvikling for miljø, mennesker og artsmangfold. Når vi omtaler «bærekraft» i dette dokumentet betyr det krav til både miljø og klima, menneskerettigheter og sosiale forhold, og virksomhetsstyring.
Vår forankring i lokalmiljøet er en viktig del av den lokale verdiskapningen og vi ønsker å bidra positivt til samfunnet rundt oss. Bærekraft og føre-var prinsippet er sentrale og avgjørende deler av vår virksomhet. Wattns etiske retningslinjer for leverandører er et verktøy for å sikre at vi selv og våre leverandører, underleverandører og forretningspartnere respekterer grunnleggende krav til bærekraft.
Dersom du som ansatt, leverandør eller samarbeidspartner opplever brudd på disse retningslinjene, kan du ta kontakt via varsel@wattn.no. Ingen som varsler vil bli utsatt for represalier. Se punkt 6 «Mislighold og varsling» for mer informasjon.
Administrerende direktør i Wattn har det overordnede ansvaret for at vilkårene i etiske retningslinjer for leverandører blir overholdt.
2. Anvendelsesområde
Disse retningslinjene inneholder både retningslinjer for Wattns interne innkjøpsprosess og vilkår som skal være en del avtalene vi inngår med våre leverandører. I tillegg har Wattn etablert «Etiske retningslinjer» for ansatte som ligger offentlig tilgjengelig på våre nettsider.
Disse retningslinjene gjelder for leverandører og samarbeidspartnere. Retningslinjene er en del av opplæring for alle ansatte, og er del av alle standardkontrakter. Ledere i Wattn har et særskilt ansvar for å formidle og sikre etterlevelse av retningslinjene, både i vår daglige drift og ved inngåelse av kontrakter.
Innkjøp skal også skje i samsvar med Wattns etiske retningslinjer. Alle som er involvert i en innkjøpsprosess skal til enhver tid vurdere sin habilitet, ref. «Etiske retningslinjer».
Retningslinjene og vilkårene beskrevet i dette dokumentet gjelder både avtaler om innkjøp av varer og tjenester til Wattns interne bruk, innkjøp varer og tjenester som skal videreformidles til Wattns kunder og avtaler om leasing eller leie.
3. Interne retningslinjer for bærekraft og etikk i innkjøp
Wattns prosesser for innkjøp skal være samsvar med gjeldende norske lover og regler. I tillegg ønsker vi som selskap å gå lengre når det gjelder bærekraft.
Wattn skal velge produkter og tjenester som bidrar til at Wattn, våre leverandører og våre kunder blir mer bærekraftige. Hele produktets levetid og livssyklus skal tas med i vurderingen. Dersom praktisk mulig skal det foreligge en full LCA før endelig avgjørelse tas i valg av leverandør.
«Miljø og bærekraft» skal alltid være en del av tildelingskriteriene når en kontrakt skal inngås og skal telle minst 30% i totalvurderingen. Det skal gjøres en helhetlig vurdering i det enkelte tilfellet.
- Følgende skal telle positivt i vurderingen av om tildelingskriteriet «miljø og bærekraft» er oppfylt:- Et produkt er merket med Svanemerke, Fairtrade, EU Ecolabel
- Leverandør har et system for miljøledelse (ISO14001, EMAS eller Miljøfyrtårn)
- Leverandøren rapporterer årlig på bærekraft etter en anerkjent standard, slik som Miljøfyrtårn, GRI, CDP osv.
- Leverandøren har etablert Science Based Target (SBTi)
- Leverandøren har en bærekraftstrategi med mål, tiltak og kvantifiserbare KPIer.
- Leverandøren dokumenterer produkters miljø- og klimaavtrykk ved EPD.
- Leverandøren dokumenterer arbeidet med aktsomhetsvurderinger (risikokartlegging) for det aktuelle innkjøp.
- Innkjøpsprosessen skal dokumenteres skriftlig, være sporbar og etterprøvbar.
4. Vilkår i leverandøravtaler
Avtalen om kjøp av varer og/eller tjenester inngått mellom Wattn og leverandøren, omtales heretter som «Leverandøravtalen».
4.1 AnsvarWattns leverandører skal lojalt oppfylle kravene i disse vilkårene. Dersom Leverandøren bruker underleverandører for å oppfylle sine forpliktelser til Wattn skal leverandøren påse at underleverandørene også oppfyller vilkårene. Leverandøren skal også jobbe for at kravene oppfylles av andre virksomheter som er en del av verdikjeden i Leverandøravtalen.
Der hvor internasjonale konvensjoner, nasjonal lovgivning og disse retningslinjene omhandler samme tema, skal den høyeste standarden alltid gjelde.
Leverandører oppført på Statens Pensjonsfond utland (Oljefondet) sin liste for utelukkelse av selskaper eller Verdensbankens Debarmentlist kan bli avvist fra deltakelse i alle konkurranser om en leveranse.
Wattn plikter å orientere leverandører og samarbeidspartnere ved eventuelle endringer i disse retningslinjene.
4.2 Datasikkerhet
Leverandøren skal dokumentere at de oppfyller nasjonale og internasjonale krav til personvern og datasikkerhet, eksempelvis gjennom en datahåndteringsplan.
4.3 Etisk forretningsdrift
Wattn tolererer ingen form for korrupsjon, bestikkelser, underslag eller konkurransesamarbeid.
Leverandøren skal ta aktivt avstand fra hvitvasking og svart arbeid, og ta nødvendig sikringstiltak for å unngå dette. Våre leverandører skal unngå handelspartnere som har aktiviteter i land som er pålagt handelsboikott av FN og/eller norske myndigheter.
4.4 Grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
Leverandøren skal gjennomføre aktsomhetsvurderinger (risikokartlegginger) i tråd med etablerte prinsipper (OECDs retningslinjer og FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter). Dette betyr å kartlegge, forebygge, begrense og redegjøre for hvordan de håndterer eksisterende og potensielle negative konsekvenser av sin virksomhet. Dette skal gjøres for å sikre at det ikke skjer brudd på grunnleggende menneskerettigheter og grunnleggende rettigheter om arbeidsforhold i forbindelse med leveransen under Leverandøravtalen. Herunder, men ikke begrenset til, skal Leverandøren arbeide systematisk for å sikre at det ikke skjer brudd på følgende internasjonale konvensjoner:
- ILOs kjernekonvensjoner om tvangsarbeid, barnearbeid, diskriminering, fagforeningsrettigheter og retten til kollektive forhandlinger: nr. 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138 og 182. Der hvor konvensjon 87 og 98 er begrenset ved nasjonal lov skal arbeidsgiveren legge til rette for, og ikke hindre alternative mekanismer for fri og uavhengig organisering og forhandling.
- ILO-konvensjon nr. 155 (1981) om sikkerhet, helse og arbeidsmiljøet, og tilhørende protokoll (2002) og ILO C190 (2019) mot vold og trakassering på arbeidsplassen.- ILO-konvensjon nr. 135 (1971) om vern av arbeidstakerrepresentanter i foretakene og deres mulighet til å utøve sin virksomhet
- ILO-konvensjon nr. 169 (1989) om urfolk og stammefolk i selvstendige stater.
- FNs barnekonvensjon
- FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter (1966).
- FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter (1966)
- FNs kvinnekonvensjon
- FNs konvensjon mot rasediskriminering (ICERD)
Leverandøren skal sikre at det ikke skjer brudd på arbeidsmiljølovgivningen i produksjonsland som inngår i leveransen under Leverandøravtalen.
Av særlige relevante forhold fremheves:
- Lønns- og arbeidstidsbestemmelser- Helse, miljø og sikkerhet
- Regler om ansettelsesforhold, inklusive arbeidskontrakter
- Lovfestede forsikringer og sosiale ordninger
Dersom det fremkommer at brudd har funnet sted skal leverandøren iverksette avbøtende tiltak.
4.5 Miljø og klima
Leverandøren skal overholde nasjonale og internasjonale miljølovgivning og -reguleringer og fremme ansvarlig miljøarbeid i tråd med føre var-prinsippet og anerkjente rammeverk som eksempelvis OECDs retningslinjer.
4.5.1 Løpende avtaler og avtaler av stor verdi
For avtaler med Wattns faste leverandører (hvor det inngås avtaler mer enn en gang i kvartalet) og for løpende avtaler med varighet over ett år og med en samlet verdi på over NOK 1 .000. 000 gjelder følgende:
Leverandøren skal jobbe for å redusere sine klimagassutslipp i tråd med Parisavtalens mål om å begrense global oppvarming til maksimum 1,5 grader og godt under 2 grader.
Leverandøren skal ha oversikt over sine klimagassutslipp og rapportere dem ihht GHG-Protokollen. Leverandøren skal ha mål og tiltak for å redusere sine utslipp, og status skal rapporteres årlig til Wattn. Mål og tiltak skal basere seg på prinsippene til «Science Based Target Intivative (SBTi)», herunder prinsippet om at utslippsreduksjoner skal prioriteres framfor kompensasjonstiltak.
Partene avtaler en prosedyre for oppfølging av klimaarbeidet, basert på leverandørens modenhetsnivå. Store leverandører med en samlet verdi på over 5 millioner per år skal lage en framdriftsplan for tiltak som er nødvendige for å kunne få klimamål- og tiltak verifisert av SBTi. I dialog med Wattn skal det settes en frist for når leverandøren skal søke SBTi og starte verifieringsprosessen.
4.5.2 Alle avtaler
Leverandøren ha en ansvarlig miljøpolicy som adresserer vesentlige bærekraftstema som klimagassutslipp, naturmangfold, bærekraftig ressursuttak og miljøutslipp. Policyen skal beskrive mål og tiltak for å kontinuerlig forbedre miljø- og klimaavtrykket til leverandøren.
Dersom leverandøren ikke er miljøsertifisert etter et sertifisert miljøledelsessystem (Miljøfyrtårn, ISO 14001, EMAS o.l.) skal det dokumenteres at en slik prosess er startet. Leverandøren skal ikke benytte stoffer med potensiale for å gi alvorlige helseeffekter som kreft, mutasjoner, reproduksjonsskader og andre miljøskadelige stoffer.
4.5.3 Unntak
Wattn anerkjenner at det for noen virksomheter kan være byrdefullt å oppfylle kravene i punkt 4.5. Unntak kan derfor avtales, men likevel ikke slik at virksomheten fritas for sitt ansvar for å jobbe for økt bærekraft.
Leverandøren skal likevel legge en frem en plan for sitt arbeid med bærekraft. Planen skal godkjennes av Wattn.
5. Oppfølging og revisjon
Leverandøren skal på forespørsel fra Wattn skriftlig dokumentere hvordan den selv og dens underleverandører og andre selskap som inngår i leverandørens verdikjede for leveranse av varer og tjenester under Leverandøravtalen arbeider for å etterleve kravene i disse vilkårene.
Leverandøren skal lojalt medvirke dersom Wattn vil revidere hvordan leverandøren, dens underleverandører eller andre selskap som inngår i leverandørens verdikjede for leveranse av varer og tjenester oppfyller kravene i disse etiske retningslinjene for leverandører.
Leverandøren skal blant annet stille til rådighet ressurser som er nødvendige for at Wattn skal gjennomføre revisjonen, formidle kontaktopplysninger til underleverandører og andre selskap i verdikjeden, bistå med å formidle kontakt og ellers gi Wattn innsyn i opplysninger som er nødvendig for at Wattn skal kunne utføre revisjonen.
Hver av partene skal dekke egne kostnader i forbindelse med oppfølging og revisjon.
6.Mislighold og varsling
Dersom ansatte, samarbeidspartnere eller leverandører registrerer manglende etterlevelse av disse retningslinjene finnes det eksterne og uavhengige varslingskanaler som kan benyttes av ansatte, samt eksterne aktører. Ingen som varsler skal bli utsatt for represalier.
Ansatte varsler gjennom etablerte interne varslingskanaler (se «Etiske retningslinjer»). Eksterne varsler registreres via varsel@wattn.no.
Leverandøren skal uten ugrunnet opphold varsle Wattn ved brudd eller mistanke om brudd på disse vilkårene, enten det gjelder i leverandørens egen virksomhet, underleverandører eller andre i leverandørens verdikjede.
Brudd på vilkårene anses som et mislighold av Leverandøravtalen. Leverandøren skal rette misligholdet etter en frist og på en måte som avtales mellom Leverandøren og Wattn.
Gjentatte brudd på etiske retningslinjer for leverandører anses som vesentlig mislighold av Leverandøravtalen. Se standardbetingelser for inngående informasjon om håndtering av mangler og eventuelle kontraktsbrudd.Klimaregnskap
Kommunikasjonspolicy Wattn
Vår visjon sier at vi skal begeistre gjennom forenkling og innsikt. Dette sammen med våre verdier energisk, utforskende og på lag og Wattn sin ambisjon om å være en pådriver for energieffektivisering og klimasmart strømproduksjon og –forbruk, legger klare føringer for all kommunikasjon i og fra Wattn.
Kommunikasjon er et strategisk virkemiddel for å realisere Wattns overordnede strategi og mål. Gjennom tydelig og god kommunikasjon skal vi sikre at alle våre målgrupper får et helhetlig og riktig bilde av vår virksomhet, kompetanse og posisjon.
Kommunikasjonspolicyen er førende for alle ansatte og gjelder alt kommunikasjonsarbeid, eksempelvis markedskommunikasjon og – materiell, kundedialog, produktkommunikasjon og kommunikasjon med eksterne interessenter som blant annet pressen. Den definerer mål, gir klare føringer for utforming og formidling, og tydeliggjør ansvar og roller i kommunikasjonsarbeidet.
Kommunikasjonspolicyen er vedtatt av administrerende direktør, Bjarne Dybvik 30.08.23.
Hovedmål
Styrke vår posisjon.
Vår kommunikasjon skal bidra til å øke merkekjennskap og tillit til Wattn. Vi skal være transparente, åpne og hele tiden tenke forenkling i alt vi gjør og kommuniserer.
Den foretrukne strømleverandøren.
Vår kommunikasjon skal bidra til å holde Wattn relevant og bidra til at vi blir valgt som leverandør.
Godt omdømme.
Vår kommunikasjon skal bidra til at Wattn skaper og beholder et godt omdømme.
Tilfredse og informerte ansatte.
Vår kommunikasjon skal skape tilhørighet og skape stolthet.
Føringer
Kommunikasjonen skal være ærlig og transparent. Vi skal vere til å stole på. Ingen liten skrift eller skjult agenda.
Kommunikasjon skal være enkel og tydelig. Rett på sak, ingen lange utgreiinger eller vanskelig språk.
Kommunikasjonen skal være relevant og gi verdi. Forenkle et komplekst marked gjennom deling av kunnskap og kompetanse.
Kommunikasjon skal være personlig. Vi skal snakke med, ikke til.
Kommunikasjon skal ha glimt i øye. Vi skal gi rom for å leke med tekst når anledningen er rett.
Produktene våre kommuniserer i seg selv: de skal alltid bidra til reell verdi og de skal kunne forenkle hverdagen til folk flest.
Kanaler
Denne policyen gjelder alle kanaler. Wattn skal hovedsakelig benytte digitale kanaler, også i kommunikasjon en-til-en, der dette er mulig.
Språk
Wattn har nynorsk som målform. Likevel kan publikum selv velge å lese innhold på bokmål i våre største digitale kanaler, som eksempelvis wattn.no.
Roller og ansvar
Administrerende eier selskapets kommunikasjonspolicy og har ansvar for å sikre at all marked- og produktkommunikasjon står i tråd med ønsket ambisjon for selskapet kommunikasjon.
Presse og media:
Det er avgrenset hvem som skal uttale seg på vegne av Wattn i media for å sikre at vi fremstår enhetlig.
Ansatte skal ikke uttale seg til media, så sant de ikke får direkte spørsmål om egen situasjon eller arbeidssted. Alle har rett til å uttale seg som privatpersoner, likevel forventes det at alle medarbeidere er lojale og fremstår som gode ambassadører.
Wattns presseansvarlig har oversikt over talspersoner for de ulike fagområdene, og henviser media til rett person.
- Adm.dir. uttaler seg i saker av overordnet og politisk karakter- Fagansvarlig har ansvar for å uttale seg innenfor sine fagområder
- Markedsavdelingen er rådgiver, tilrettelegger og støttespiller for ledelse og fagmiljø og utformer og godkjenner pressemeldinger for selskapet.
Wattn har egen krisekommunikasjonsplan. Denne finnes internt under område HR.Miljøfyrtårnsertifisering
Våre kontorer ble miljøfyrtårnsertifisert 3. mars 2022.
Organisasjonsfrihet
Retten til å organisere seg er en grunnleggende menneskerett. Artikkel 8 i FNs konvensjon om økonomisk, sosiale og kulturelle rettigheter slår fast at alle har rett til å danne fagforeninger og slutte seg til en fagforening etter eget valg. I arbeidsmiljøloven heter det i §13-1 at direkte og indirekte diskriminering på grunn av medlemskap i arbeidstakerorganisasjoner er forbudt.
En betydelig andel av våre ansatte er medlem i en fagforening, og vi synes det er veldig viktig å ha et godt samarbeid med de fagforeningene våre ansatte er medlem av.
Personvernpolicy
Policy diskriminering
Wattns policy for likestilling og forbud mot diskriminering
Wattn skal arbeide aktivt og målrettet for å fremme likestilling og hindre diskriminering og trakassering.
For å nå målet skal vi:
etterleve “Lov om likestilling og forbud mot diskriminering”, med fokus på å fremme likestilling og forby diskriminering og trakassering. Forbudet gjelder på grunn av: kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet (blant annet nasjonal opprinnelse, hudfarge og språk), religion, livssyn, nedsatt funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder, politisk syn eller medlemskap i fagforeninger.sørge for at dette gjelder hele arbeidsforholdet – fra stillingen blir utlyst til arbeidsforholdets slutt.
ikke forskjellsbehandle søkere, medarbeidere eller innleide medarbeidere uten saklig og lovlig grunn.
innarbeide gode rutiner for alle i selskapet og jobbe kontinuerlig med forbedringsfokus gjennom avviksrapportering.
vurdere resultatet av arbeidet med likestilling og forbud mot diskriminering og trakassering ved å undersøke om det finnes risiko for diskriminering eller andre hindre for likestilling, analysere funn og iverksette egnede tiltak.
Redegjørelse - Åpenhetsloven
Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022, med første rapportering innen 30. juni 2023. Wattn er underlagt Åpenhetsloven, og rapporterer med dette i henhold til lovens krav til redegjørelse for året 2022 og 2023.
Les hele rapporten for 2022 her.Retningslinjer for kommunikasjon om berekraft
Vår bærekraftstrategi skal definere mål og retning for vårt arbeid i årene fremover.
Retningslinjer for kommunikasjon av bærekraft skal hjelpe oss å synliggjøre både ambisjoner, resultat og fremgang for alle interessenter. Vi skal også være ærlig på de områdene der vi ikke presterer godt nok. Vår kommunikasjon skal være ærlig, forståelig og tilgjengelig.
Vi har prioritert fem fokusområder der vi mener at vi kan gjøre størst forskjell. Hva disse er og hvilke tiltak vi har satt i gang innenfor disse områdene skal vi være åpne på.
Tilgjengeliggjøring av informasjon
Vi skal gjøre relevant bærekraftsinformasjon tilgjengelig for både kunder, ansatte og andre interessenter. Vi skal kommunisere lettfattelig og tydelig. Det skal være enkelt å finne informasjon om hvordan vi jobber med bærekraft.
Produktinformasjonen skal presenteres slik at det er enkelt for kunder å ta bærekraftige valg. Vår hjemmeside wattn.no og vår årsrapport vil være naturlig hovedkilder til informasjon om hva vi gjør for at vi sammen skal nå FNs bærekraftsmål.
Grønvaskingsplakat
Vi har signert grønnvaskingsplakaten som er en veileder for god og bærekraftig kommunikasjon.
Grønnvasking er en form for villedende markedsføring der et produkt eller en virksomhet blir framstilt som bedre enn det den faktisk er, når det gjelder innvirkning på klima, natur, dyr og mennesker. Plakaten er en rettesnor for små og store virksomheter som vil unngå grønnvasking og bidra positivt til at det grønne skiftet skjer raskere. Les mer om grønnvaskingsplakaten her.I punktet under er forklaringen på hvordan vi vil etterleve prinsippene.
Vær ærlig og etterrettelig
Vi skal være forsiktige med å bruke ord som grønn, bærekraftig, resirkulerbar, eco- og rettferdig, uten å samtidig forklare og dokumentere hva vi har gjort eller skal gjøre. Vi skal også unngå glansbilder av ren natur, grønne blader, vindmøller i solnedgang eller lykkelige arbeidere for å fremstå mer bærekraftig enn vi er. Naturlig nok skal resultat fra tester og undersøkelser ikke tilpasses til egen fordel.
Pass på at bærekraftsarbeidet ikke bare skjer i kommunikasjons- og markedsavdelingen
Vårt bærekraftsfokus er forankret i vår forretningsstrategi, og vi arbeider for at alle ansatte i selskapet skal ha et bevisst forhold til bærekraft. Det blir utarbeidet retningslinjer for hvordan vi jobber med bærekraft i produkt- og tjenesteutvikling samt eksempler på hvordan dette blir håndtert opp mot våre leverandører.
Vær varsom med å snakke om viktigheten av bærekraft, natur, klima, menneskeverd og etisk handel, dersom en selv ikke tar reelle grep
Vår kommunikasjon skal være forankret i våre målsettinger og fokusområder.
Unngå å tåkelegge eller underkommunisere eget utslipp og negative avtrykk på klima, natur og mennesker
Vi skal være transparente i vår kommunikasjon. Der vi fortsatt har en vei å gå, skal vi kommunisere hva vi gjør for å bli bedre.
Vær varsom med å bruke en stor del av markedsbudsjettet på små tiltak som ikke gjør noe med det vesentlige fotavtrykket
Vi forplikter oss til å bruke mesteparten av vår tid og midler til å prioritere store langsiktige tiltak fremfor å bruke store deler av markedsbudsjettet til å kommunisere små gevinster innenfor bærekraftsarbeidet.
Unngå å kjøpe god samvittighet gjennom klimakvoter eller ved å la andre plukke plast
Vi jobber kontinuerlig for å redusere våre egne utslipp først. Vi vil hvert år sette ned og gjennomføre en rekke tiltak for at vi skal redusere vårt fotavtrykk. Frem til vi er klimanøytral, vil vi kjøpe klimakvoter, men dette er ikke en hvilepute og er kun en midlertidig løsning.
Bruk de etablerte merkeordningene, eller jobb for å etablere gode merkeordninger på tvers av din bransje dersom det mangler
Vi forplikter oss til å bruke etablerte merkeordninger.
Vær forsiktig med uttrykk som bedre for klima, bedre for naturen, bedre for miljøet osv.
Kommunikasjonen av våre produkt og tjenester skal være transparent og enkle å forstå. Når vi kommuniserer om våre initiativ skal vi forklare hvordan og hvorfor dette er bærekraftig, gjennom å vise til resultat. Når vi sier at noe er bærekraftig skal vi grunngi dette.
Vær varsom med å markedsføre virksomheter kun på bærekraftsmål den er god på
Vi har utarbeidet fokusområder innen bærekraft der vi mener vi har størst mulighet til å påvirke. Disse fokusområdene er utarbeidet etter en grundig innsikts- og analyseprosess. Hvert år setter vi opp tiltak for å nå målene som er satt. Vi vil være åpne og transparente om veien vi har å gå.
Vær forsiktig med å bruke donasjoner og sponsorat som bevis på at du jobber med bærekraft
Fokuset på bærekraft skal gjennomsyre hele vår forretning. Naturlig nok vil våre sponsorat også ha bærekraftselement i seg. Men disse sponsoratene vil ikke bli brukt som «bevis» på at vi er opptatt av bærekraft. Det at vi er opptatt av bærekraft håper vi vil gjenspeile seg i alt arbeid vi gjør i kjernedriften av selskapet.Retningslinjer for tenestereiser
Formål
Wattn ønsker å legge til rette for at tjenestereiser skjer på en bærekraftig, miljøvennlig, sikker, praktisk og kostnadseffektiv måte for våre medarbeidere.
Wattn ønsker å legge til rette for stadig økt bruk av videokonferanser internt og eksternt. I tråd med målsettingen om å gå foran som et godt eksempel for våre omgivelser og redusere vårt eget klimaavtrykk på tjenestereiser fra referanseåret 2022 med 20 % innen utgangen av 2024, skal ansatte velge klimavennlige møte- og reiseaktiviteter.
Hovedprinsipp
Før vi reiser blir følgende vurderinger gjort
Før alle reiser skal det bli gjort en vurdering av behovet, både når det gjelder tidsbruk, kostnader og klimaperspektivet.
Har man møter på to timer eller mindre må man alltid vurdere om man kan erstatte det med et digitalt møte. Spesielt gjelder dette lange reiser med blant annet flytransport.
Når vi skal reise blir følgende vurderinger gjort
Møter og gjennomføringstidspunkt bør planlegges med mål om å oppnå kortest mulig samlet reiselengde og reisetid.
Grønn og miljøvennlig transport skal ha førsteprioritet, så langt det er mulig med omsyn til forsvarlig tidsbruk, praktisk gjennomføring og kostnadseffektivitet.
Der det er praktisk bør man legge til rette for felleskøyring spesielt ved interne møter/ arrangement.
Planlegge slik at man kan gjennomføre flere møter på samme reise.
For å redusere risiko i sammenheng med jobbreiser bør man vurdere å unngå at kritiske funksjoner i selskapet benytter samme transportmiddel.
Etter reisen er gjennomført
Huks å skrive reiseregning slik at selskapet får registrert reisen og registeret aktiviteten i selskapet
Vurder om reisen kunne vært lagt opp mer effektivt
God tur!Varslingsrutiner
Formål
Formålet med varslingsrutinene er å sikre arbeidstakerens rett til å fremme varsel om kritikkverdige forhold. Arbeidstakerens rett til å varsle er regulert i Arbeidsmiljølovens kapittel 2A.Hvilke forhold er kritikkverdige?
Med kritikkverdige forhold mener vi forhold som er i strid med rettsregler, etiske retningslinjer i selskapet eller etiske normer som det er bred enighet om i samfunnet, og som kan medføre:- fare for liv og helse
- fare for klima og miljø
- korrupsjon eller annen økonomisk kriminalitet
- misbruk av myndighet
- uforsvarlig arbeidsmiljø
- trakassering og diskriminering
- brudd på personopplysningssikkerheten
- vesentlig brudd på selskapets rutiner for styring og kontroll
- manglende oppfølging av selskapets policyer og retningslinjer
Ytringer som gjelder arbeidstakerens egne arbeidsforhold blir ikke regnet som varsling, med mindre de omhandler punktene som er omtalt ovenfor.
Varslingsrett og -plikt
Arbeidstakerne har både rett og plikt til å varsle om kritikkverdige forhold i selskapet. Plikten til å varsle gjelder saker som omhandler:- feil eller mangler som kan føre til fare for liv og helse
- trakassering og diskriminering
- skader og/eller sykdom som har sin årsak i arbeidet eller forhold på arbeidsplassen.
Den som varsler har rett til å varsle anonymt, skriftlig eller muntlig.
Hvem kan man varsle til?
Dersom arbeidstakeren oppdager kritikkverdige forhold, har vedkommende plikt til å varsle. Selskapets retningslinjer for varsling har to alternative kanaler:1. Varsling i linjen / til ledelsen (nærmeste leder, HR-sjef eller AD)
2. Varsling til tillitsvalgt/verneombud
Når man varsler via tillitsvalgt eller verneombud, må de videreformidle varselet før arbeidsgiverens plikt til å følge opp slår inn.
Håndtering av varsel
Følgende prinsipper gjelder for håndtering av varsling:- Alle varsler skal følges opp innen rimelig tid
- Det er mulig å forbli anonym
- Alle varslingsmetoder skal følges opp på samme måte
- Varsler skal håndteres konfidensielt
- Varslingssystemet skal kunne brukes uten frykt for konsekvenser
- Varsleren skal få tilbakemelding innen rimelig tid
Den som mottar varselet, skal normalt informere HR-sjef og/eller AD om saken. Deretter skal det avklares hvordan saken skal følges opp.
Det skal gjøres en vurdering av hvem som har relevant kompetanse og objektivitet til å følge opp saken. Fakta må kartlegges ved å gjennomgå dokumentasjon og/eller gjennomføre intervjuer.
Dersom varselet retter seg mot en bestemt person, skal vedkommende som hovedregel bli gjort kjent med varselet og opplysningene som er gitt, og med dette som utgangspunkt få gi et tilsvar i saken.
Oppfølgingen av varselet skal dokumenteres skriftlig til det foreligger en konklusjon.
Partene skal varsles når det foreligger en konklusjon i saken.
Dersom det blir konkludert med at det har skjedd kritikkverdige forhold, må arbeidsgiveren ta stilling til bruddets alvorlighetsgrad.
Arbeidsgiveren har også ansvaret for at den som varsler har et fullt forsvarlig arbeidsmiljø både under og etter saksbehandlingen, og om nødvendig sørge for tiltak som hindrer gjengjeldelse.
Vesentleghetsanalyse
Hva våre interessenter tenker og forventer av Wattn nå og i framtiden er viktig for oss. God dialog med interessentene gir oss verdifull informasjon og legger et godt grunnlag for gode beslutninger.
Som en del av innsikts -og analysearbeidet for vår bærekraftstrategi, gjennomførte vi våren 2021 en vesentlighetsanalyse. I analysen avdekket vi hvilke bærekrafttema som er viktig for interessentene våre og som samtidig er viktig for vår evne til langsiktig verdiskapning. Vi har definert våre viktigeste interessenter til å være følgende:
I gjennomføringen av analysen ble det utarbeidet en spørreundersøkelse der ulike tema innen miljø, sosiale forhold og virksomhetsstyring (ESG) skulle rangeres som viktig, viktigere og viktigest. Kartleggingen ble gjennomført som digitale intervju og spørreundersøkelser. Vi mener vi fikk et godt datagrunnlag med innsikt fra 4036 personer i tillegg til den løpende interessentdialogen.
Basert på en samlet vurdering og en kategorisering, er følgende tema definert som de mest vesentlige for bærekraftsarbeidet i Wattn.I tillegg til den løpende interessentdialogen vi har gjennom året, vil vi hvert tredje år gjennomføre en strukturert vesentlighetsanalyse som en del av vår strategi syklus.
FNs bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikheter og stoppe klimaendringene innen 2030. Vårt innsikts -og analysearbeid la naturlig nok grunnlaget for å se på hvilke av disse målene vårt bidrag kan ha størst effekt. Vi har valgt å ha ekstra fokus på tre av målene:
Nr. 7 - Ren energi til alleNr. 12 - Ansvarlig forbruk og produksjon
Nr. 13 - Stoppe klimaendringene
Har du innspill, eller spørsmål?
Vi setter stor pris på gode innspill og spørsmål! Så sitter du og lurer noe, send en e-post til leder for bærekraft, Elin Hessen på elin.hessen@wattn.no.