Mork gradient

FAQ Bedrift

Strøm

Er strømmen deres fornybar?

Dessverre kan ingen strømselskap kontrollere hvor strømmen i stikkontakten kommer fra. I Norge blir strømmen i hovedsak produsert av fornybare kilder som for eksempel vannkraft, vindkraft og solenergi, men den kan også inneholde gasskraft, kullkraft og atomkraft. Årsaken til dette er at vi er avhengig av å importere strøm fra landene rundt oss.

Om du ønsker det kan du kjøpe opprinnelsesgarantier på strømmen bedriften din bruker. Dette er en tilleggsavtale til den ordinære strømavtalen til bedriften. I Wattn kjøper vi opprinnelsesgarantiene våre fra lokale vannkraftverk.

Hvilke strømavtaler tilbyr dere for bedrifter, og hvordan blir jeg kunde?

Vi kan tilby ulike strømavtaler: spotpris, forvaltning og sikring. Hvilken strømavtale som passer best, kommer an på størrelsen og forbruket til bedriften din.

Kontakt en av rådgiverne våre for å finne ut hvilken avtale som passer best til bedriften din og deres forbruksmønster. Nye bedriftskunder blir kredittvurdert.

Hvordan finner jeg forbruket til bedriften min?

Ved å logge deg inn på Bedriftsportalen her på nettsiden vår, finner du oversikt over strømforbruket til din bedrift. Har du ikke fått tilgang til Bedriftsportalen er det bare å kontakte oss så ordner vi det.

Hvordan bytter jeg strømleverandør til Wattn?

Dette fikser vi for deg! Dersom du ikke har bindingstid hos den gamle strømleverandøren din, ordner vi dette i løpet av et par dager.

Nye bedriftskunder blir kredittvurdert.

Hvordan blir jeg plusskunde?

Som plusskunde bruker du strømmen du selv produserer, men får levert strøm fra oss når du ikke klarer å produsere nok. Produserer du mer strøm enn du bruker blir strømmen solgt direkte til oss. Vi kjøper da overskuddskraften til kraftbørsen Nordpool sin spotpris i gjeldende prisområde time for time minus et «påslag» på 2 øre/kWh eks mva.

Er du strømkunde med oss på anlegget fra før får vi automatisk melding av nettselskapet når målepunktet er registrert som et plusskundemålepunkt, salg av overskuddskraft trekkes da fra på faktura fra oss.

Har bedrifter rett på strømstøtte?

Alle strømmålere som er registrert med sluttbrukergruppe «35 – Husholdning» får samme strømstøtte uavhengig av om selve strømavtalen er til bedrift- eller privatbruk. Dersom strømmåleren er registrert med feil sluttbrukergruppe kontakt netteier da det er netteier som administrerer strømstøtteordningen til private husholdninger og sameie/borettslag.

Aktive jordbruks- og veksthusforetak må sende søknad til Landbruksdirektoratet om strømstøtte.

Frivillige lag og organisasjoner må sende søknad til Lotteri- og stiftelsestilsynet om strømstøtte.

Faktura

Tilbyr Wattn EHF-faktura for bedrifter?

Ja, alle bedrifter som er registrert i Peppol-registeret kan opprette EHF-faktura.Les mer om EHF-faktura her

Kan Wattn tilby gjennomfakturering av nettleie?

Vi har avtale om gjennomfakturering med flere ulike nettselskap. Det vil si at de aller fleste av bedriftskundene våre får nettleie og strøm på en faktura. Du trenger ikke gjøre noe selv, dette skjer automatisk. Nettselskapene vi har avtale med for bedriftskunder er:

  • BKK AS
  • Elinett AS
  • Elvia AS
  • Fagne AS
  • Fjellnett AS
  • Linja AS
  • Linea AS
  • Mellom AS
  • Norgesnett AS
  • Sygnir AS
  • Glitre Nett
  • Tensio TS AS

Hvor finner jeg kopi av faktura?

Du finner kopi av alle fakturaer tilbake til 2019 ved å logge deg inn i Bedriftsportalen.

Hvordan finner jeg forbruket til bedriften min?

Ved å logge deg inn på Bedriftsportalen her på nettsiden vår, finner du oversikt over strømforbruket til din bedrift. Har du ikke fått tilgang til Bedriftsportalen er det bare å kontakte oss så ordner vi det.

Tilbyr Wattn fakturakontroll/energirevisjon?

Ja, det gjør vi. Fakturakontroll eller energirevisjon er en gjennomgang av strømregningen for å sjekke om nettleien er fakturert riktig i forhold til gjeldende priser og tariffer. Dette er en tjeneste vi tilbyr våre kunder gratis.

Hvordan kan jeg betale faktura fra utenlandsk bank?

Når du skal betale fra utlandet, trenger du IBAN og BIC/Swift nummer.

IBAN (International Bank Account Number) er en internasjonal standard for kontonummer, og BIC/Swift (Bank Identifier Code) identifiserer banken.

For å betale faktura fra utenlandsk bank, har Wattn AS følgende koder:

Bank: Nordea Bank AS
Elektronisk IBAN-kontonummer: NO1660790631229
BIC/Swift: NDEANOKK

Når sender dere ut faktura?

Produksjonen av faktura kan variere fra måned til måned av ulike grunner.

For kunder uten gjennomfakturering av nettleie starter vi utsending av faktura i løpet av de første dagene etter månedsskiftet.

For kunder med gjennomfakturering av nettleie sender vi faktura så snart nettleiefakturaen er mottatt. Dersom vi ikke har mottatt nettleiefakturaen innen den 15. i hver måned sender vi faktura for strømleveransen først og deretter nettleiefakturaen i ettertid så snart den er mottatt.

Hvor finner jeg fakturakopier?

Du kan laste ned fakturakopier i Bedriftsportalen vår helt gratis. Kontakt kundesenteret på tlf 70 10 20 10 eller e-post til bedrift@wattn.no dersom du ikke har bruker til Bedriftsportalen.

Utsending av fakturakopier til regnskapsfører kan medføre gebyr. I Bedriftsportalen kan du legge inn regnskapsføreren din som bruker for kostnadsfri nedlastning av fakturakopier for å unngå dette gebyret.

Hvordan henter jeg ut kontoutskrift/kontoutdrag?

Send oss en e-post til bedrift@wattn.no

Kan bedrifter få eFaktura i nettbanken?

Etter at bankene innførte den nye eFaktura-ordningen i mai 2022 er det ikke alle banker som tilbyr eFaktura til sine bedriftskunder lenger. eFaktura skal i utgangspunktet nyttes for fakturering av privatkunder.

Har du bedriftskonto i en bank som tilbyr eFaktura til bedrifter må dere nå aktivere «Ja takk til alle»/ «Alltid eFaktura» i bedriftsnettbanken for å kunne opprette eFaktura. Dersom dere ikke har bedriftskonto eller bedriftsnettbank ta kontakt med banken for å sjekke hva som er mulig for dere.

Dersom eFaktura ikke er mulig kan vi opprette e-postfaktura eller EHF-faktura dersom bedriften er registrert i Peppol-registeret.

Hvorfor må vi betale fakturagebyr når vi har avtalegiro?

Avtalegiro i seg selv er ikke en elektronisk betalingsmåte, men en avtale mellom dere og banken om automatisk trekk. Vi er pliktig til å varsle kundene om hva som blir trukket, og uten en elektronisk betalingsmåte blir fakturaen sendt i posten, noe som medfører fakturagebyr. For å unngå fakturagebyr kan vi sende fakturaen per e-post. Avtalegiro vil fortsatt gå som normalt.

Har bedrifter rett på strømstøtte?

Alle strømmålere som er registrert med sluttbrukergruppe «35 – Husholdning» får samme strømstøtte uavhengig av om selve strømavtalen er til bedrift- eller privatbruk. Dersom strømmåleren er registrert med feil sluttbrukergruppe kontakt netteier da det er netteier som administrerer strømstøtteordningen til private husholdninger og sameie/borettslag.

Aktive jordbruks- og veksthusforetak må sende søknad til Landbruksdirektoratet om strømstøtte.

Frivillige lag og organisasjoner må sende søknad til Lotteri- og stiftelsestilsynet om strømstøtte.

Hva betyr overforbruk og underforbruk på fakturaen?

Har du en strømavtale der du sikrer deler av volumet vil sikringsvolumet per måned bli likt fordelt mellom alle timene i måneden. Dersom forbruket avviker fra det avtalte volumet i hver enkelt time, vil dette vise som over- og underforbruk på fakturaen.

Har bedriften brukt mer enn det avtalte sikringsvolumet, såkalt overforbruk, blir dette fakturert til gjeldende spotpris.

Har bedriften brukt mindre enn det avtalte sikringsvolumet, såkalt underforbruk, blir differansen lagt til på fakturaen. Dersom spotprisen er lavere enn sikringsprisen vil dette føre til et pristillegg. Dersom spotprisen er høyere enn sikringsprisen vil dette gi en prisreduksjon.

Bedriftsportalen

Hva er Bedriftsportalen?

Bedriftsportalen er bedriften sin «Min side» og gir deg god innsikt og full kontroll over energikostnadene på en plass. I Bedriftsportalen får du all informasjon om strømforbruket til bedriften presentert på en brukervennlig måte. Du velger selv hva som er relevant for deg. Portalen er enkel i bruk, både til å sjekke siste faktura og forbrukshistorikk, men også som et komplett styringsverktøy for energiledelse i praksis. Bedriftsportalen er vårt viktigste verktøy for å gi deg kontroll på strømforbruket. Her får du oversikt over:

  • Forbruk og kostnader
  • Kraftforvaltning og framtidspriser
  • Bedriften sitt karbonavtrykk
  • Skreddersydde rapporter
  • Strømforbruk og kostnad i sanntid, med en sanntidsmåler

    Du kan lese mer om Bedriftsportalen her.

Hvordan logger jeg inn i Bedriftsportalen?

Du logger inn i Bedriftsportalen med e-postadresse og passord. Første gang du logger på må du trykke på ”glemt passord”. Da får du tilsendt en e-pot med engangskode; Legg inn denne koden og opprett det passordet du selv ønsker. Neste gang du logger inn kan du bruke det passordet du selv har valgt. Har du ikke fått informasjon fra Wattn til e-postadressen din med informasjon om registrert bruker må du ta kontakt med oss så ordner vi dette for deg.

Hvordan finner jeg forbruket til bedriften min?

Ved å logge deg inn på Bedriftsportalen her på nettsiden vår, finner du oversikt over strømforbruket til din bedrift. Har du ikke fått tilgang til Bedriftsportalen er det bare å kontakte oss så ordner vi det.

Kan vi opprette flere brukere i Bedriftsportalen?

Brukere med systemadministrator-rolle kan både legge til og fjerne brukere. Dette gjør dere via «innstillinger» og «brukere» i Bedriftsportalen. For å legge til bruker trykk på +-tegnet. For å redigere eller eventuelt slette brukere trykk på blyant-tegnet etter brukernavnet.

Kan vi få effektvarsling i Bedriftsportalen?

En sanntidsmåler viser strømforbruket til bedriften i sanntid. Aktiverer du effektvarsling har du mulighet til å redusere forbruket før du treffer en effekttopp. For å ta i bruk tjenesten må du ha en sanntidsmåler tilkoplet hovedstrømmåleren. Bestill sanntidsmåler her.

Er det mulig å få en demo av Bedriftsportalen?

Er du ikke kunde enda, men ønsker å se kva bedriftsportalen er? Vi sender deg gjerne en link til demo. Fyll ut kontaktskjemaet vårther.

Flytting og oppsigelse

Bedriften skal flytte til nye lokaler, hva gjør vi med strømmen?

Det er mye å tenke på når dere skal flytte, men det er enkelt å ta med seg strømmen fra Wattn på flyttelasset. Ved flytting må strømavtalen avsluttes eller videreføres til ny adresse. Kontakt oss på tlf 70 10 20 10 eller send en e-post til bedrift@wattn.no, så ordner vi dette for dere med en gang.

Ved flytting til ny adresse må vi ha nytt målernummer/målepunkt-ID for å kunne bestille ny strømavtale.

Hvordan sier vi opp strømavtalen vår?

Ved oppsigelse vil tidligste oppsigelsesdato være 2 dager frem i tid. Kontakt oss derfor i god tid før dere flytter. Vi sier da opp både strømavtalen og nettleien hos netteier. Siden netteier da mangler kunde på anlegget, vil netteier stenge strømmen innen kort tid.

Vi har allerede flyttet ut, hvem gir vi beskjed til?

Dersom dere allerede har flyttet ut og har glømt å si opp strømavtalen, må dere sørge for at huseier eller eventuelt ny leietaker bestiller strøm fra den datoen dere flyttet ut. Overføring av strømavtale kan ikke utføres mer enn 30 dager tilbake i tid.

Vi kan si opp strømavtalen (både strøm og nettleie), men dette vil da gjelde minst 2 dager frem i tid.

Ved utleie, hvordan overfører vi strømavtalen?

Har du en leietaker som flytter inn og skal overta strømavtalen må leietakeren enten kontakte oss eller den strømleverandøren vedkommende ønsker for å ordne med oppretting av strømavtale. Dere kan også fylle ut og returnere dette flytteskjemaet. Leietaker vil da få strømavtale fra Wattn.

Har du en leietaker som flytter ut og strømavtalen skal overføres tilbake til bedriften kan dere fylle ut samme skjema som ovenfor eller sende oss en e-post.

Overføring av strømavtale kan ikke utføres mer enn 30 dager tilbake i tid.

Vi har et anlegg der strømmen skal stenges, hvordan gjør vi dette?

Det er kun netteier som kan kople fra/stenge strømmen til et anlegg. Kontakt netteier for å bestille dette. Netteier sender opphørsmelding til oss slik at vi får sendt ut sluttfaktura.

Wattomat

Hva er Wattomat?

Wattomat er en digital strømtavle som gir deg bedre oversikt over strømforbruket ditt og de stadig mer varierende strømprisene. Tjenesten kan du sette opp hjemme eller på arbeidsplassen, og den er gratis i bruk.

Wattomaten er mulig å bruke på ulike flater som TV, PC-skjerm, nettbrett eller mobiltelefon ved å gå inn på wattomat.wattn.no eller ved å laste ned appen «Wattomat» på Google Play eller Appstore. Du kan lese mer om Wattomat Bedrift her.

Hvordan logger jeg meg på Wattomaten?

Du logger på med same brukernavn og passord som du har til Bedriftsportalen. Første gong du logger på Bedriftsportalen må du trykke på «glemt passord». Da får du tilsendt en e-post med engangskode; legg inn denne koden og opprett det passordet du selv ønsker. Neste gang du logger inn kan du bruke det passordet du valgte selv. Har du ikke fått informasjon fra Wattn til e-postadressen din med informasjon om registrert bruker ta kontakt med oss så ordner vi dette for deg.

Sanntidsmåler

Kan vi få effektvarsling i Bedriftsportalen?

En sanntidsmåler viser strømforbruket til bedriften i sanntid. Aktiverer du effektvarsling har du mulighet til å redusere forbruket før du treffer en effekttopp. For å ta i bruk tjenesten må du ha en sanntidsmåler tilkoplet hovedstrømmåleren. Bestill sanntidsmåler her.

Hvordan bestiller man sanntidsmåler?

Du kan legge inn bestilling på sanntidsdata her. Etter bestilling er det viktig at du kontakter netteier for å åpne HAN-porten på strømmåleren slik at det er klart for montering av sanntidsmåler når denne kommer i posten. Det tar omtrent 3-7 dager fra du bestiller til du får sanntidsmåleren i posten.

Hvor lang leveringstid er det på sanntidsmåler?

Det tar omtrent 3-7 dager fra du bestiller til du får sanntidsmåleren i posten.

Hvorfor må vi betale for måling av sanntidsdata?

Sanntidsdata er en tilleggstjeneste som gir dere sanntidsdata på forbruket. Engangskostnaden dekker selve sanntidsmåleren og månedskostnaden er knytt til å hente, lagre, vise og behandle disse dataene i vår skyløsning.

Vi har valgt å bruke 4G da dette gir oss forhåndsprogrammerte sanntidsmålere. Har dere ikke 4G-dekning kan vi tilby wifi-tilkopling, men prisen vil være den samme. Det er kostnader i skyløsningene våre og behandling av data som utløyser månedskostnaden, ikke kostnader knyttet til 4G/wifi.

Hvor ofte blir det sendt sanntidsdata?

Det blir sendt inn data hvert 10. sekund gjennom hele døgnet.

Hvorfor ser jeg ikke sanntidsdata i Bedriftsportalen?

For å ta i bruk tjenesten må du ha en sanntidsmåler kopla til hovedstrømmåleren. Sanntidsdata vil da vise under «Forbruk – Forbruk i sanntid» i Bedriftsportalen.

Sjekkliste dersom data ikke viser i Bedriftsportalen:

  1. Har du åpna HAN-porten hos netteier? Du trenger ikke alltid ringe i kontortida for dette, mange netteiere tilbyr elektroniske skjema for åpning.
  2. Har sanntidsmåleren vært tilkoblet i minst 10 minutt og over natta? Dette for at nattlig synkronisering mot målernummeret blir utført.
  3. Lys ved oppkobling: Sanntidsmåleren skal ikke lyse ved vanlig drift.

Blinkende gult: lader opp

Blinkende rødt: forsøker å koble på nett

Blinkende blått, kan da ha for lite strøm, koble til USB-lader

Lyser grønt: klarte å koble seg opp på nett

Lys av: er på nett

  1. Er kabelen plugga skikkelig i HAN-porten og i sanntidsmåleren? Ta ut og inn igjen, du skal høre et tydelig klikk.
  2. Har du Telenor dekning der sanntidsmåleren står? Sanntidsmåleren bør ikke kobles opp på innsida av sikringsskapet, men strekkes med ledningen til utsida av skapet slik at metallet i sikringsskapet ikke skaper dårlig dekning. Den flate kabelen kan ofte strekkes ut av hjørnet på døra eller lignende.
  3. Du må også ha 4G-dekning med Telenor LTE der sanntidsmåleren står (det er ikke nok med taledekning, det må være 4G datatrafikk).

Mulig løsning: Bruk en vanlig nettverkskabel og flytt sanntidsmåleren til et sted med bedre dekning.

  1. Gir ikke strømmåleren nok strøm til sanntidsmåleren? Dette kan se ut til å være tilfelle hos noen Kamstrup-målere.

Mulig løsning: Koble til en Micro-USB lader til sanntidsmåleren. Om du har dette tilgjengelig, anbefaler vi dette uansett.

  1. Om du fremdeles ikke har kontakt, kan du prøve å resette sanntidsmåleren ved å trykke inn den lille knappen med en penn i minst 5 sekund til LED-lyset på framsiden blir grønt.
  2. Dersom det fremdeles ikke er en løsning, kan en siste utvei være å prøve å slå av hovedbryteren, vente noen minutt og deretter slå den på igjen. Det har vist seg at HAN-porten kommuniserer bedre etter omstart av AMS-måleren i enkelte tilfeller.
  3. Siste punkt vil være å sjekke med netteier at HAN-porten faktisk har blitt åpna eller om det kan ha skjedd en misforståelse, eller at det er problem med AMS-måleren.

Dersom du har prøvd alle disse punktene og fremdeles ikke lykkes, ta kontakt med oss, slik at vi kan vurdere om du bør bytte til en annen type sanntidsmåler.

Finner du ikke svar på det du lurer på? Kontakt oss!

Bedriftsradgiver David Jorgensen Wattn

David Jørgensen

Bedriftsrådgiver, ansvarlig elbillader bedrift/borettslag

97 34 05 14david.jorgensen@wattn.no
Camilla J web

Camilla Kristin Jensholm

Kundekonsulent bedrift

70 10 20 18camilla.kristin.jensholm@wattn.no