Kundehistorier
Coldwater Prawns - Miljøfokus i alle ledd
Coldwater Prawns of Norway har en bevisst holdning om at de skal tenke bærekraft i alt de gjør. Dette er årsaken til at de nå har valgt å inngå avtale om kjøp av opprinnelsesgaranti på strøm.
Bærekraft i alt vi gjør
- Vi er svært opptatt av bærekraft, og det er kundene våre også. Spesielt merker vi dette på det internasjonale markedet. Her til lands har dette også blitt stadig viktigere, og fra supermarkedkjedene har det nå nærmest blitt et krav at vi kan dokumentere at vi har en bærekraftig produksjon, forteller Vestre.
Den Ålesundsbaserte rekeprodusenten, som har fabrikk i Senjahopen var tidlig ute, og har jobbet med miljøledelse lenge. Fabrikken er tilrettelagt for å utnytte råstoffene fullt ut og de har fokus på å få det maksimale ut av anlegg og maskiner - og samtidig reduserer kostnadene.
Både fisken og produksjonen er bærekraftig.
De har alle miljøsertifiseringen som finnes for bransjen, inkludert MSC, som er verdens største miljøsertifisering for fisk og sjømat. Nå har de i tillegg sikret seg ren, fornybar energi fra lokalområdet.
100% fornybar energi
Leder for bedrift, Camilla Blom, forteller at stadig flere bedrifter er interessert i opprinnelsesgaranti på strøm..
- Kundene våre opererer i internasjonal konkurranse der det er større bevissthet rundt bedriftens karbonavtrykk og bærekraftansvar. Ved å kjøpe opprinnelsesgaranti som sikrer dem ren energi fra Tafjordfjellene, bidrar de til at det blir produsert like mye fornybar strøm som det bedriften bruker. Med den avtalen som nå er inngått har Coldwater Prawns of Norway sikret driften med 100% vannkraft fra kraftstasjonen Tafjord 1, sier hun.
Gode resultater i tøffe tider
Nå er det ikke bare innen miljøledelse og bærekraft at Coldwater Prawns of Norway har lykkes. Mens mange bransjer og bedrifter har slitt gjennom coronakrisen, sitter de igjen med en helt annen opplevelse.
Knut Helge Vestre forteller at coronapandemien også kom svært overraskende på dem, så her var det bare å handle raskest mulig for å unngå en katastrofe.
- 40% av markedet vårt er hotell og restauranter, så dette kunne fått svært alvorlige følger. Vi bestemte imidlertid at permittering ikke var et ord vi ville forholde oss til. Derfor satte vi fullt fokus på supermarked-kjedene og kjørte tungt på med kampanjer og aktiviteter mot dette markedet. Litt heldige var vi nok, siden det var en åpning i dette markedet, men en suksess ble det i hvert fall, sier han.
De gode historiene fortsetter i Wattn
Coldwater Prawns var kunde av Tafjord Marked før sammenslåingen. Kundehistorien er et resultat av det, og står derfor i Tafjord Marked sitt navn. Vi er stolte, og utrolig glade over å videreføre det gode samarbeidet i Wattn.
Energirådgiving
Kompetanse