Hva kan vi hjelpe deg med?

På Min side kan du

  • Se ditt strømforbruk
  • Se dine faktura
  • Endre din strømavtale
    • Hvor finner jeg informasjon om kompensasjonsordningen for høye strømpriser?
    • Regjeringen sin kompensasjonsordning for de høye strømprisene legger til rette for at privatkunder kan få dekket deler av strømregningrn sin. Dersom den gjennomsnittlige strømprisen i ditt prisområde er mer enn 70 øre/kWh (ekskl. mva) i løpet av en måned, har du rett på kompensasjon. NVE sine beregninger er et gjennomsnitt av alle timer i en måned. Dersom du har brukt mye strøm i timer der kraftprisen har vært høyere enn NVE sin snittpris vil du få en høyere snittpris på din faktura.

      Det er med andre ord spotprisen i ditt prisområde som avgjør om du får støtte, og ikke den enkelte sin strømavtale eller forbruk. Dette blir regnet ut og ordnet av nettselskapene, og du trenger ikke å gjør noe.

      I Norge har vi fem ulike prisområder for strøm. Tilbakebetalingen vil avhenge av den gjennomsnittlige månedlige spotprisen i det prisområdet du tilhører. Taket for kompensasjon er 5 000 kWt per måned. Kompensasjonen blir regnet ut av nettselskapet ditt, og kommer som fratrekk på strømregningen din for desember, som blir fakturert i januar, og vil vare til og med mars 2022.

      NVE har samla all relevant informasjon, eksempel, spørsmål og svar på sine hjemmesider som er verdt å ta en kikk på.

      Se støttesatser for januar her.
      Se støttesatser for desember her.

    • Hvor finner jeg forbruket mitt?
    • Last ned appen vår, eller logg inn på Min side. Der får du god oversikt over strømforbruket ditt.

      Dersom du var kunde hos TAFJORD, SFE, Tussa, Sognekraft eller Stryn da vi ble Wattn, har vi sørget for å flyttet over forbrukshistorikk 3 år tilbake i tid. Har du behov for forbrukshistorikk enda lenger tilbake i tid kan du ta kontakt med oss så hjelper vi deg med det.

    • Når starter strømavtalen min opp hos Wattn?
    • Dersom du ikke har avtalt noe annet med kundesenteret, vil du 2 dager etter bestilling få strøm fra oss i stikkontakten din. Vi sender deg en bestillingsbekreftelse med oppstartsdato når bestillingen din er behandlet og alt er på stell.

    • Hvor laster jeg ned appen?
    • Appen vår kan du enkelt laste ned fra App Store, eller fra Google Play. Søk på Wattn så dukker den opp.

    • Jeg skal flytte, hva gjør jeg?
    • Fyll ut kontaktskjema nederst på denne siden, eller meld flytting direkte i appen, og ta med deg strømmen på flyttelasset. Flyttebilen må du ordne selv, men vi ordner med alt det praktiske rundt strømavtalen din.

    • Er strømmen deres fornybar?
    • Dessverre kan ingen strømselskap kontrollere hvor strømmen i stikkontakten din kommer fra. I Norge blir strømmen i hovedsak produsert av fornybare kilder som for eksempel vannkraft, vindkraft og solenergi, men den kan også inneholde gasskraft, kullkraft og atomkraft. Det er fordi vi er avhengig av å importere strøm fra landene rundt oss.

      Om du ønsker det kan du kjøpe strøm med opprinnelsesgaranti. Dette er en tilleggsavtale til den ordinære strømavtalen din. Du betaler et påslag per kilowatt du bruker, og sikrer dermed at det du betaler for strømmen går tilbake til produksjon av fornybar energi. I Wattn kjøper vi våre opprinnelsesgarantier fra lokale vannkraftverk. Du kan lese mer om opprinnelsesgaranti her.

    • Hvordan sier jeg opp mitt gamle strømselskap?
    • Det fikser vi for deg! Så sant du ikke har bindingstid hos den gamle strømleverandøren, skal det gå kjapt og smidig.

    • Kan jeg kjøpe strøm fra Wattn der jeg bor?
    • Klart du kan! Vi leverer strøm over hele landet. Bestill strømavtale her på nettsiden, i appen vår, eller ta kontakt med oss.

    • Kan jeg bytte strømavtale selv?
    • Det kan du! Logg inn på Min side, eller i appen vår, der kan du enkelt endre strømavtalen din. Om du er usikker på hvilken avtale som passer for deg kan du ta kontakt med oss via chat, e-post eller på telefon.

    • Hvordan blir jeg strømkunde?
    • Du kan enkelt bli strømkunde her på nettsiden, eller ved å ta kontakt med direkte på chat, e-post, eller telefon.

    • Hvem er Wattn?
    • Det er strømselskapene til TAFJORD (Tafjord Marked), Sogn og Fjordane Energi (SFE Kraft), Tussa (Tussa-24) og Sognekraft (Sognekraft Straum) som har blitt Wattn. Altså den delen av konsernene som selger strømmen. De resterende selskapene i de fire konsernene er ikke omfattet av samarbeidet og vil fortsette som før.

    • Hvorfor slår strømselskapene seg sammen?
    • Vi slår oss sammen for å bli enda bedre. For å kunne være en konkurransedyktig aktør med framtidsrettede produkter og tjenester for deg, samtidig som vi får et større fag- og kompetansemiljø. Det å bli stor er ikke et mål i seg selv, men å bli stor nok til å gjøre ting bedre, og utvikle oss i riktig retning - det er viktig.

    • Hvorfor har dere valgt nynorsk som målform?
    • Som strømleverandør i en region der nynorsk står sterkt er det naturlig for oss å velge nynorsk som den målformen vi i hovedsak skal kommunisere med våre kunder på. Men som landsdekkende strømleverandør kommer vi selvsagt til å bruke bokmål der det er naturlig, og mulig, for oss å gjøre det. Du har kanskje allerede lagt merke til at du her på vår nettside kan velge å lese den på enten nynorsk eller bokmål. Vi håper, uavhengig om du foretrekker nynorsk eller bokmål, at du får en fin kundeopplevelse når du tar kontakt med oss, eller mottar informasjon vi sender til deg.

    • Hva skjer med strømavtalen min som jeg hadde før sammenslåingen av TAFJORD, SFE, Tussa og Sognekraft?
    • Den gamle strømavtalen din har blitt videreført til Wattn. Avtalen får kanskje nytt navn, men du har samme pris og vilkår som du hadde da du gikk inn avtalen med det gamle strømselskapet.

    • Hvem er Wattn?
    • Det er strømselskapene til TAFJORD (Tafjord Marked), Sogn og Fjordane Energi (SFE Kraft), Tussa (Tussa-24) og Sognekraft (Sognekraft Straum) som har blitt Wattn. Altså den delen av konsernene som selger strømmen. De resterende selskapene i de fire konsernene er ikke omfattet av samarbeidet og vil fortsette som før.

    • Hvorfor slår strømselskapene seg sammen?
    • Vi slår oss sammen for å bli enda bedre. For å kunne være en konkurransedyktig aktør med framtidsrettede produkter og tjenester for deg, samtidig som vi får et større fag- og kompetansemiljø. Det å bli stor er ikke et mål i seg selv, men å bli stor nok til å gjøre ting bedre, og utvikle oss i riktig retning - det er viktig.

    • Hva er fakturagebyret på?
    • Om du ønsker faktura på papir, koster dette 49,-/mnd.

      Vi oppfordrer alle som kan om å opprette eFaktura, da både du og miljøet sparer på dette.

    • Hvordan kan jeg betale faktura fra utenlandsk bank?
    • Når du skal betale fra utlandet, trenger du IBAN og BIC/Swift nummer.

      IBAN (International Bank Account Number) er en internasjonal standard for kontonummer, og BIC/Swift (Bank Identifier Code) identifiserer banken.

      For å betale faktura fra utenlandsk bank, har Wattn AS følgende koder:

      Bank: Nordea Bank AS
      Elektronisk IBAN-kontonummer: NO5560790630818
      BIC/Swift: NDEANOKK

    • Hvor finner jeg informasjon om kompensasjonsordningen for høye strømpriser?
    • Regjeringen sin kompensasjonsordning for de høye strømprisene legger til rette for at privatkunder kan få dekket deler av strømregningrn sin. Dersom den gjennomsnittlige strømprisen i ditt prisområde er mer enn 70 øre/kWh (ekskl. mva) i løpet av en måned, har du rett på kompensasjon. NVE sine beregninger er et gjennomsnitt av alle timer i en måned. Dersom du har brukt mye strøm i timer der kraftprisen har vært høyere enn NVE sin snittpris vil du få en høyere snittpris på din faktura.

      Det er med andre ord spotprisen i ditt prisområde som avgjør om du får støtte, og ikke den enkelte sin strømavtale eller forbruk. Dette blir regnet ut og ordnet av nettselskapene, og du trenger ikke å gjør noe.

      I Norge har vi fem ulike prisområder for strøm. Tilbakebetalingen vil avhenge av den gjennomsnittlige månedlige spotprisen i det prisområdet du tilhører. Taket for kompensasjon er 5 000 kWt per måned. Kompensasjonen blir regnet ut av nettselskapet ditt, og kommer som fratrekk på strømregningen din for desember, som blir fakturert i januar, og vil vare til og med mars 2022.

      NVE har samla all relevant informasjon, eksempel, spørsmål og svar på sine hjemmesider som er verdt å ta en kikk på.

      Se støttesatser for januar her.
      Se støttesatser for desember her.

    • Hva er eFaktura 2.0?
    • Den nye løsningen gjør det enklere for deg å motta eFaktura. Når du gir en generell aksept for eFaktura i nettbanken din eller i betalingsappen din vil du automatisk motta eFaktura fra alle som tilbyr dette. Løsningen velger automatisk juridisk eier som mottager av alle eFaktura.

      Tjenesten blir omtalt litt forskjellig i de ulike nettbankene/betalingsappene. Eksempel på dette er "Alltid eFaktura", "eFaktura fra alle" eller "Ja takk til alle".

      Dersom du ikke allerede har gitt denne generelle aksepten på eFaktura anbefaler vi å gjøre dette så fort som mulig for å unngå å miste de eFaktura-avtalene du allerede har opprettet.

      Dette er ikke en ordning som er direkte knyttet til oss som strømselskap, men gjelder eFaktura generelt. Les mer om endringen her.

    • Hva er elektronisk fakturering?
    • Elektronisk fakturering vil si at du får fakturaen din enten via eFaktura i nettbanken, eller tilsendt på e-post eller SMS fra oss. Fordelen med elektronisk faktura er at du slipper ekstra gebyr for papirfaktura.

      Kombinerer du elektronisk mottak av faktura med AvtaleGiro kan du bare lene deg tilbake å la betalingen gå av seg selv. Enkelt for deg, og bra for miljøet!

    • Hva er Wattn sitt kontonummer?
    • Kontonummeret til Wattn er: 6079.06.30818

    • Jeg har betalt fakturaen min to ganger, hva gjør jeg?
    • Om det har skjedd rett etter forfall, betaler vi tilbake beløpet hvis du ønsker det. Skjer det nær neste forfall, går det du har betalt for mye til fratrekk på neste faktura.

    • Hvorfor står fakturaen min som ubetalt, når den er betalt?
    • Det kan ta litt tid fra faktura er betalt til det viser på Min side eller i appen. Dersom fakturaen står merket med ubetalt en uke etter du har betalt den, kan du gjerne ta kontakt med oss, så ser vi på det sammen.

    • Hvor ofte får jeg faktura?
    • Dersom ikke noe annet er avtalt, får du faktura hver måned. Vi anbefaler å opprette både eFaktura og AvtaleGiro i nettbanken, da går betalingen av seg selv.

    • Kan jeg utsette eller dele opp fakturaen min?
    • Ta kontakt med oss så ser vi på en mulig løsning for å utsette eller dele opp fakturaen sammen.

    • Hvordan oppretter jeg eFaktura og AvtaleGiro?
    • Har du nettbank kan du enkelt opprette eFaktura og AvtaleGiro. Dette er avtaler mellom deg og banken din.

      For å opprette eFaktura trenger du eFaktura-referansen, denne finner du på fremsiden av fakturaen din. Når du har opprettet eFaktura vil du motta varsling fra banken når en ny faktura ligger klar til betaling i nettbanken. Du må logge inn i nettbanken for å godkjenne fakturaen som ligger til forfall.

      AvtaleGiro oppretter du også i nettbanken din, eller ved å ta kontakt med banken. Med AvtaleGiro sørger banken for at fakturaen betales automatisk fra kontoen din på forfallsdato. Da slipper du selv å logge inn for å godkjenne betalingen.

      Det enkleste for deg er å opprette eFaktura kombinert med AvtaleGiro. Da kan du bare å lene deg tilbake og la betalingen gå automatisk uten å måtte løfte en finger.

    • Hvor finner jeg fakturaene mine?
    • Last ned appen vår, eller logg inn på Min side. Der finner du oversikt over fakturaene dine.

      Dersom du var kunde hos TAFJORD, SFE, Tussa, Sognekraft eller Stryn da vi ble Wattn, har vi sørget for å flyttet over fakturahistorikk 3 år tilbake i tid. Har du behov for fakturainformasjon enda lenger tilbake i tid kan du ta kontakt med oss så hjelper vi deg med det.

    • Får jeg strøm og nettleie på samme faktura?
    • Dersom du har hatt strøm og nettleie på samme faktura tidligere hos TAFJORD, SFE, Tussa eller Sognekraft, vil du også få det i Wattn.

      Per 1. november 2021 har vi gjennomfaktureringsavtaler med 6 forskjellige nettselskap. Det vil si at enda flere av våre strømkunder kan få nettleie og strøm samlet på fakturaen sin. Er din strømavtale/målepunkt i disse nettselskapenes områder, får du samlefaktura automatisk.

      De 6 nettselskapene vi har avtale med for privatkunder er:
      Mørenett, Linja, Sygnir, BKK Nett, Elvia (tidl. Hafslund Nett) og Tensio TS.

    • Jeg skal flytte ut, men ingen skal flytte inn, hva gjør jeg?
    • Gi oss beskjed senest 3 virkedager før flyttedato, men helst så snart som mulig. Vi er tilgjengelig på chat, e-post og telefon. Du kan også fylle ut og sende inn kontaktskjemaet nederst på denne siden.

      Merk!
      Dersom du sier opp strømmen er det viktig at huseier er klar over faren med avstengt strøm, spesielt i vinterhalvåret.

    • Jeg har allerede flyttet ut, hvem skal jeg gi beskjed til?
    • Dersom du allerede har flyttet ut og har glemt å si opp abonnementet i den gamle boligen din, må du sørge for at huseier/ny leietaker bestiller strøm fra den datoen du flyttet ut. Da slipper du å betale strøm en plass du ikke lenger bor. De kan melde fra om dette maks 30 arbeidsdager tilbake i tid.

    • Kan jeg ta med meg strømavtalen min når jeg flytter?
    • Så klart! Fyll ut kontaktskjemaet nederst på denne siden, eller ta kontakt med oss, så fikser vi det for deg.

    • Jeg skal flytte, hva gjør jeg?
    • Fyll ut kontaktskjema nederst på denne siden, eller meld flytting direkte i appen, og ta med deg strømmen på flyttelasset. Flyttebilen må du ordne selv, men vi ordner med alt det praktiske rundt strømavtalen din.

    • Hvor finner jeg informasjon om kompensasjonsordningen for høye strømpriser?
    • Regjeringen sin kompensasjonsordning for de høye strømprisene legger til rette for at privatkunder kan få dekket deler av strømregningrn sin. Dersom den gjennomsnittlige strømprisen i ditt prisområde er mer enn 70 øre/kWh (ekskl. mva) i løpet av en måned, har du rett på kompensasjon. NVE sine beregninger er et gjennomsnitt av alle timer i en måned. Dersom du har brukt mye strøm i timer der kraftprisen har vært høyere enn NVE sin snittpris vil du få en høyere snittpris på din faktura.

      Det er med andre ord spotprisen i ditt prisområde som avgjør om du får støtte, og ikke den enkelte sin strømavtale eller forbruk. Dette blir regnet ut og ordnet av nettselskapene, og du trenger ikke å gjør noe.

      I Norge har vi fem ulike prisområder for strøm. Tilbakebetalingen vil avhenge av den gjennomsnittlige månedlige spotprisen i det prisområdet du tilhører. Taket for kompensasjon er 5 000 kWt per måned. Kompensasjonen blir regnet ut av nettselskapet ditt, og kommer som fratrekk på strømregningen din for desember, som blir fakturert i januar, og vil vare til og med mars 2022.

      NVE har samla all relevant informasjon, eksempel, spørsmål og svar på sine hjemmesider som er verdt å ta en kikk på.

      Se støttesatser for januar her.
      Se støttesatser for desember her.

    • Hvor finner jeg oppdatert spotpris?
    • Du kan se oppdatert spotpris i vårt priskart. Her kan du taste inn postnummeret ditt, slik at du får korrekt visning av pris for ditt prisområde.

    • Hvor finner jeg forbruket mitt?
    • Last ned appen vår, eller logg inn på Min side. Der får du god oversikt over strømforbruket ditt.

      Dersom du var kunde hos TAFJORD, SFE, Tussa, Sognekraft eller Stryn da vi ble Wattn, har vi sørget for å flyttet over forbrukshistorikk 3 år tilbake i tid. Har du behov for forbrukshistorikk enda lenger tilbake i tid kan du ta kontakt med oss så hjelper vi deg med det.

    • Når starter strømavtalen min opp hos Wattn?
    • Dersom du ikke har avtalt noe annet med kundesenteret, vil du 2 dager etter bestilling få strøm fra oss i stikkontakten din. Vi sender deg en bestillingsbekreftelse med oppstartsdato når bestillingen din er behandlet og alt er på stell.

    • Hvorfor har dere så mange ulike strømavtaler?
    • Noen har store hus, ande små leiligheter. Noen har dieselbil, andre har elbil. Poenget er at vi alle har forskjellige behov, og vi ønsker at du skal få den strømavtalen som passer deg, din situasjon, og ditt forbruk best. Derfor tilbyr vi et knippe av de mest vanlige strømavtalene på markedet.

    • Er strømmen deres fornybar?
    • Dessverre kan ingen strømselskap kontrollere hvor strømmen i stikkontakten din kommer fra. I Norge blir strømmen i hovedsak produsert av fornybare kilder som for eksempel vannkraft, vindkraft og solenergi, men den kan også inneholde gasskraft, kullkraft og atomkraft. Det er fordi vi er avhengig av å importere strøm fra landene rundt oss.

      Om du ønsker det kan du kjøpe strøm med opprinnelsesgaranti. Dette er en tilleggsavtale til den ordinære strømavtalen din. Du betaler et påslag per kilowatt du bruker, og sikrer dermed at det du betaler for strømmen går tilbake til produksjon av fornybar energi. I Wattn kjøper vi våre opprinnelsesgarantier fra lokale vannkraftverk. Du kan lese mer om opprinnelsesgaranti her.

    • Hvorfor betaler jeg påslag?
    • Påslaget består av lovpålagt elsertifikat og avgifter fra staten. Dette gjelder alle strømselskap. Noen strømselskap velger å bake påslaget inn i strømprisen, med de fleste har det ved siden av, som oss.

    • Kan jeg slå sammen strømavtalene mine i Wattn?
    • Har du flere målere enn boligen din, som for eksempel hytte eller fritidsbolig, kan du samle strømavtalene din hos oss og få alt på samme faktura. Vi tilbyr gjennomfakturering med enda flere nettselskap enn før. Det vil si at det er stor sjanse for at du også kan få nettleie på flere målere med på fakturaen for oss. Oversiktlig og greit.

    • Hvordan vet jeg hvilken strømavtale som er riktig for meg?
    • Det som er avgjørende for hvilen strømavtale som passer best for deg handler mye om hva forbruk du har. Her får du et lite lynkurs.

      Fastpris - Den avtalen som er best for de som ønsker en forutsigbar pris hele året, sommer som vinter.

      Variabel - Passer gjerne for de som har lite forbruk, og liker en forutsigbar pris uten å binde seg.

      Spot - Følger strømprisen time for time med både topper og bølgedaler, og er den mest populære avtalen. Det er også denne avtalen som lønner seg mest over tid.

      Er du fremdeles usikker, ta gjerne kontakt med oss for en prat. Det synes vi er veldig trivelig.

    • Hvordan sier jeg opp mitt gamle strømselskap?
    • Det fikser vi for deg! Så sant du ikke har bindingstid hos den gamle strømleverandøren, skal det gå kjapt og smidig.

    • Kan jeg kjøpe strøm fra Wattn der jeg bor?
    • Klart du kan! Vi leverer strøm over hele landet. Bestill strømavtale her på nettsiden, i appen vår, eller ta kontakt med oss.

    • Kan jeg bytte strømavtale selv?
    • Det kan du! Logg inn på Min side, eller i appen vår, der kan du enkelt endre strømavtalen din. Om du er usikker på hvilken avtale som passer for deg kan du ta kontakt med oss via chat, e-post eller på telefon.

    • Hvordan blir jeg strømkunde?
    • Du kan enkelt bli strømkunde her på nettsiden, eller ved å ta kontakt med direkte på chat, e-post, eller telefon.

    • Fungerer appen med utanlandsk telefon?
    • Ja, bare husk å legge inn landkode med "+" foran.

    • Jeg finner ikkje bedriftsavtalen min i appen, hvorfor?
    • Du kan foreløpig kun se privatavtalene dine i appen. For å se informasjon om bedriften din, kan du logge inn på den nye bedriftsportalen vår. Les mer om bedriftportalen på bedriftssidene våre, eller direkte her.

    • Kan jeg skjule fotavtrykket fra appen?
    • Det blir jobbet med muligheten for å skjule denne tjenesten.

    • Jeg har endret strømavtale, når viser dette i appen?
    • Det skal vise innen et døgn.

    • Kan jeg se nettleien i appen?
    • Nettleien blir endret ved årskiftet 21/22, og vi jobber for å få inn både priser og varsling i appen.

    • Hvordan blir prisen under prognose/strømkostnad regnet ut?
    • Det er spotpris fra NordPool per time inkl. ditt påslag + mva og elsertifikat.

    • Jeg har flere bosted, kan jeg se alle strømavtalene i appen?
    • Du vil få opp en nedtrekksmeny når du logger inn i appen, her velger du det bostedet du vil se informasjon om. Når du har logger inn i appen kan du bytte mellom bostedene dine ved å trykke på adressen din oppe til venstre. Det er kun privatavtalene dine som vil vise i appen.

    • Kan flere logge seg inn i appen samtidig?
    • Ja, flere kan laste ned og logge seg inn i appen, men det er kun det mobilnummeret som er registrert på strømavtalen som kan brukes til pålogging. En engangskode blir sendt til det registrerte mobilnummeret, og varer i inntil 30 dager. Det blir jobbet med å legge til flere mobilnummer.

    • Kan jeg legge til andre i appen?
    • Nei, det kan du dessverre ikke per nå. Dette er ønske vi jobber med å få på plass.

    • Hvordan logger jeg inn i appen?
    • Du logger enkelt inn i appen med mobilnummeret du har registrert hos oss. Klikk på logg inn og legg inn mobilnummeret ditt. Du vil få tilsendt en kode på SMS som du bruker for å logge inn. Du kan være innlogget i 30 dager, da blir du automatisk logget ut og må få tilsendt ny kode.


      Har du ikke registrert mobilnummeret ditt hos oss, eller har problem med å logge inn, kan du ta kontakt så hjelper vi deg.

    • Hvor laster jeg ned appen?
    • Appen vår kan du enkelt laste ned fra App Store, eller fra Google Play. Søk på Wattn så dukker den opp.

    • Hvordan logger jeg inn på Min side?
    • Du logger enkelt inn på Min side med mobilnummeret du har registrert hos oss. Klikk på logg inn og legg inn mobilnummeret ditt. Du vil få tilsendt en kode på SMS som du bruker for å logge inn. Du kan være innlogget i 30 dager, da blir du automatisk logget ut og må få tilsendt ny kode.


      Har du ikke registrert mobilnummeret ditt hos oss, eller har problem med å logge inn, kan du ta kontakt så hjelper vi deg.

    • Hva slags informasjon finner jeg på Min side?
    • På Min side finner du informasjon om ditt strømforbruk, din strømavtale og faktura m.m. Du kan også enkelt endre kontaktinformasjon og strømavtale.

    • Angrerett og retur
    • Skulle du angre på et kjøp, eller ønsker å sende noe i retur finner du all informasjon om dette her.

    • Hvorfor må jeg ha et WattMeter når jeg nylig fikk en helt ny AMS måler?
    • Utrullingene av AMS-målere (automatiske strøm målere) i Norge har gitt de fleste strømkunder en strømmåler som registrerer og sender data automatisk til den nasjonale databasen for måleverdier, Elhub. Men på veien ditt er det først netteier som tar imot verdiene, de kjører en nattlig validering og estimering av verdiene, og dersom de ser OK ut vil de bli sendt til Elhub slik at alle kraftleverandører har tilgang til disse det påfølgende døgnet.


      Wattn har derfor tilgang til målerdata forsinket ca. 24t fra Elhub og det er disse vi og alle andre viser i appen. Når det gjelder sanntidsdata er det ikke etablert noen nasjonal database som kan ta imot denne strømmen kontinuerlig, og vi har heller ikke tilgang til slike data direkte fra strømmåleren dessverre. Sanntidsdata er også en datastrøm med verdier hvert 2-10 sek, og dette er store datamengder som gir visse kostnader og lagre. Det som lagres i Elhub er "bare" 24 timeverdier hvert døgn og er betydelig mindre enn sanntidsdata.


      WattMeteret sender oss denne datastrømmen av kontinuerlige verdier direkte til vår skyløsning, slik at vi kan lagre, hente og vise dataene for et mindre tidsrom tilbake i tid. Det er derfor man må ha et WattMeter for å se sitt sanntidsforbruk.

    • Hvorfor ser jeg ikke sanntidsdata fra WattMeteret i appen?
    • Sanntidsdata viser øverst til venstre på startsiden i appen. Sjekkliste dersom data ikke viser i appen:

      Har du åpnet HAN-porten hos nettselskap? Du trenger ikke alltid ringe i kontortiden for dette, mange nettselskaper tilbyr elektroniske skjema for åpning. Se mer her: wattn.no/hanport

      1. Har wattmeter stått i minst 10 min og over natta? Dette må gjøres slik at nattlig synk mot ditt målernummer blir utført.
      2. Lys ved oppkobling: Wattmeteret skal ikke lyse ved vanlig drift.
        1. Blinkende gult: lader opp
        2. Blinkende rødt: forsøker å koble på nett
        3. Blinkende blått, kan da ha for lite strøm, koble til USB-lader
        4. Lyser grønt: klarte å koble seg opp på nett
        5. Lys av: er på nett
      3. Har du Telenor dekning der WattMeteret står? Wattmeteret bør ikke kobles opp på innsiden av sikringsskapet, men strekkes med ledningen til utsiden av skapet slik at metallet i sikringsskapet ikke skaper dårlig dekning. Den flate kabelen kan ofte strekkes ut av hjørnet på døren eller lignende.
      4. Du må også ha 4G-dekning med Telenor LTE der hvor wattmeteret står (er ikke nok med taledekning, må være 4G datatrafikk)
        1. Mulig løsning: Bruk en vanlig nettverkskabel og flytt Wattmeter til en plass med bedre dekning
      5. Gir ikke strømmåleren nok strøm til wattmeteret? (Dette kan se ut til å være tilfelle hos noen Kamstrup-målere)
        1. Mulig løsning: Koble til en Micro-usb lader til wattmeteret. Om du har dette, anbefales dette uansett.
      6. Om du fremdeles ikke har kontakt, kan du prøve å resette Wattmeteret ved å trykke inn den lille knappen med en penn i minst 5 sekund til led-lyset på forsiden blir grønt.
      7. Dersom fremdeles ingen løsning, kan en siste utvei være å prøve å slå av hovedbryter, vente noen minutter og slå den på igjen. Det har vist seg at HAN-porten kommuniserer bedre etter restart av AMS-måleren i enkelte tilfeller.
      8. Siste punkt vil være å sjekke med netteier at HAN-porten faktisk har blitt åpnet eller om det kan ha skjedd en misforståelse, eller at det er problem med AMS-måler.


        Hvis du har prøvd alle disse punktene og fremdeles ikke lykkes, ta kontakt med oss ved å svare på denne mailen, så kan vi vurdere om du bør bytte til en annen type WattMeter.


    • Kan WattMeter brukes med ulike "smarte hjem" løsninger?
    • Dessverre fungerer ikke dette i dag, men vi jobber for å få på plass en løsning for dette.

    • Hvorfor kommer det inn priser/verdier i appen, selv om WattMeter ikke er tilkoblet?
    • Uten WattMeter er det estimerte priser og verdier som ligger i appen.

    • Hvor lang tid går det fra jeg setter på/i et apparat til jeg ser det i appen?
    • Det tar ca. 10-20 sekunder.

    • Hvor ofte blir data sendt med WattMeter?
    • Det blir sendt inn data hvert 10. sekund, hele døgnet.

    • Jeg har sanntidsmåler fra en annen leverandør, kan denne kobles til appen til Wattn?
    • Desverre kan du for øyeblikket ikke benytte andre sanntidsmålere i vår app.

    • Hva skjer om jeg sier opp strømavtalen min?
    • Uten en strømavtale er det begrenset informasjon vi kan tilby deg i appen dessverre, men WattMeteret er ditt, så det beholder du.

    • Kan WattMeteret flyttes frem og tilbake mellom f.eks bolig og hytte?
    • Ja, det kan du.

    • Hvorfor må jeg betale for WattMeter?
    • WattMeter er en tilleggstjeneste som gir deg sanntidsdata på strømmen din. Engangskostnad dekker selve WattMeteret og månedskostnader er fortrinnsvis for å hente, lagre, vise og behandle disse dataene i våre skyløsninger, vi har samme kostnad om det var wifi eksempelvis, det er ikke slik at månedskost går til 4G kostnader direkte. Vi har en storkundeavtale på 4G.

      Vi har valgt å bruke 4G da dette gir oss forhåndsprogrammerte WattMeter. Oppkobling av wifi har også sine ulemper, da det er potensielt vanskelig for kundene å koble dette opp via en PC eller app og det er også slik at de som har mesh-nettverk hjemme kan få problemer da wifi støtter bare 2,4 GHz nettverk og mesh ofte veksler mellom 2,4 og 5 GHz

      Vi kommer til å tilby wifi til de som evt. ikke har 4G dekning, men prisen vil bli den samme. Det er kostnader i våre skyløsninger og behandling av data som utløser månedskostnaden.

    • Hvor lang leveringstid er det på WattMeter?
    • Det tar omtrent 3-7 dager fra du bestiller til du har det i postkassen din.

    • Hvor lang tid tar det før Smart lading er aktivert?
    • Det tar ca et døgn.

    • Ulike feilmeldinger ved Smart lading
    • Lader må plugges inn: Laderen må settes i, eller har ikke strøm. Har du smart lader fra før, kan bilen tolke det som om laderen ikke er i.

      Bilen trenger ikke lading:
      Da er batteriet mest sannsynlig tilnærmet fullt.

      Bilen sin lokasjon er ikke tilgjengelig:
      Bilen sin GPS-posisjon må bli gjort tilgjengelig enten i appen eller bilen. Dersom du svarte "nei" på å dele posisjonen din da du registrerte deg, må du bare endre dette.

      Bilen er ladet nok:
      Smart lading starter ikke dersom batteriet er tilnærmet fullladet.

      Usikker batterikapasitet:
      Får ikke ladestatus tilbake fra bilen.

      Vil ikke nå 100 % om ladingen blir flyttet smart:
      Då lader bilen nå. Dette kan skje fordi det ikke er tilstrekkelig med billige timer for lading, eller at billigst time er akkurat nå.

      Flere brukere har logget inn med bilen:
      Om flere er pålogget appen med samme brukernavn/passord til bilen kan dette oppstå. Det skal normalt fungere, men en kan oppleve synkroniseringsproblemer når en kobler seg på og en kobler seg av Smart lading.

      Bilen er ikke kapabel for Smart lading:
      Vi får ikke tak i alle data som trengs for Smart lading. Normalt er det snakk om batteristatus og resterende ladetid. Kan skyldes at bilen ikke oppfatter at laderen er plugget i.

      Strømpriser ikke tilgjengelig:
      Det kan dreie seg om at en ikke finner prisene eller GPS-posisjonen, eller at det ikke blir registrert hva prisområde bilen er i.

    • Må jeg ha internett i garasjen for å bruke Smart lading?
    • Nei, Smart lading kommuniserer direkte med bilen uavhengig av hvor denne befinner seg. Men husk å aktiver lokasjon av bilen slik at Smart lading klarer å ta høyde for hva prisområde ladingen finner sted.

    • Hvilke bilmerker støtter Smart lading i dag?
    • Tesla, Audi, BMW, Volkswagen (ikke ID3 og ID4), Volvo, Peugeot, Jaguar, Renault, Skoda, Porsche og Mini.

      Disse kommer snart: Seat, Honda, Hyundai og Kia.

    • Hva er leveringstiden på DEFA-laderen?
    • Denne laderen er lagervare med DEFA, og den kan derfor leveres så fort avklaring rundt installasjon lokalt er gjort.

    • Får jeg laderen i posten?
    • Nei, montøren tar med laderen og utstyret fra DEFA ved installasjon.

    • Følger Smart lading med når en kjøper elbillader med Wattn?
    • Ja, Smart lading er inkludert når du kjøper DEFA elbillader.

    • Kan alle biler kople seg til DEFA eRange IQ?
    • Ja, men det er forskjellige løsninger ift kabler. De fleste velger lader med type 2 kabel. Har du f. eks en eldre Nissan Leaf eller Kia, så bruker disse type 1. I et slikt tilfelle må man ha en overgang fra type 2 til type 1, eller bestille lader uten kabel og bruke sin egen.