Hva kan vi hjelpe deg med?

På Min side kan du

  • Se ditt strømforbruk
  • Se dine faktura
  • Endre din strømavtale
    • Hvor finner jeg forbruket mitt?
    • Last ned appen vår, eller logg inn på Min side. Der får du god oversikt over strømforbruket ditt.

      Dersom du var kunde hos TAFJORD, SFE, Tussa, Sognekraft eller Stryn da vi ble Wattn, har vi sørget for å flyttet over forbrukshistorikk 3 år tilbake i tid. Har du behov for forbrukshistorikk enda lenger tilbake i tid kan du ta kontakt med oss så hjelper vi deg med det.

    • Når starter strømavtalen min opp hos Wattn?
    • Dersom du ikke har avtalt noe annet med kundesenteret, vil du 2 dager etter bestilling få strøm fra oss i stikkontakten din. Vi sender deg en bestillingsbekreftelse med oppstartsdato når bestillingen din er behandlet og alt er på stell.

    • Hvor laster jeg ned appen?
    • Appen vår kan du enkelt laste ned fra App Store, eller fra Google Play. Søk på Wattn så dukker den opp.

    • Jeg skal flytte, hva gjør jeg?
    • Fyll ut kontaktskjema nederst på denne siden og ta med deg strømmen på flyttelasset. Flyttebilen må du ordne selv, men vi ordner med alt det praktiske rundt strømavtalen din ;)

    • Er strømmen deres fornybar?
    • Dessverre kan ingen strømselskap kontrollere hvor strømmen i stikkontakten din kommer fra. I Norge blir strømmen i hovedsak produsert av fornybare kilder som for eksempel vannkraft, vindkraft og solenergi, men den kan også inneholde gasskraft, kullkraft og atomkraft. Det er fordi vi er avhengig av å importere strøm fra landene rundt oss.

      Om du ønsker det kan du kjøpe strøm med opprinnelsesgaranti. Dette er en tilleggsavtale til den ordinære strømavtalen din. Du betaler et påslag per kilowatt du bruker, og sikrer dermed at det du betaler for strømmen går tilbake til produksjon av fornybar energi. I Wattn kjøper vi våre opprinnelsesgarantier fra lokale vannkraftverk. Du kan lese mer om opprinnelsesgaranti her.

    • Hvordan sier jeg opp mitt gamle strømselskap?
    • Det fikser vi for deg! Så sant du ikke har bindingstid hos den gamle strømleverandøren, skal det gå kjapt og smidig.

    • Kan jeg kjøpe strøm fra Wattn der jeg bor?
    • Klart du kan! Vi leverer strøm over hele landet. Bestill strømavtale her på nettsiden, i appen vår, eller ta kontakt med oss.

    • Kan jeg bytte strømavtale selv?
    • Det kan du! Logg inn på Min side, eller i appen vår, der kan du enkelt endre strømavtalen din. Om du er usikker på hvilken avtale som passer for deg kan du ta kontakt med oss via chat, e-post eller på telefon.

    • Hvordan blir jeg strømkunde?
    • Du kan enkelt bli strømkunde her på nettsiden, eller ved å ta kontakt med direkte på chat, e-post, eller telefon.

    • Hvem er Wattn?
    • Det er strømselskapene til TAFJORD (Tafjord Marked), Sogn og Fjordane Energi (SFE Kraft), Tussa (Tussa-24) og Sognekraft (Sognekraft Straum) som har blitt Wattn. Altså den delen av konsernene som selger strømmen. De resterende selskapene i de fire konsernene er ikke omfattet av samarbeidet og vil fortsette som før.

    • Hvorfor slår strømselskapene seg sammen?
    • Vi slår oss sammen for å bli enda bedre. For å kunne være en konkurransedyktig aktør med framtidsrettede produkter og tjenester for deg, samtidig som vi får et større fag- og kompetansemiljø. Det å bli stor er ikke et mål i seg selv, men å bli stor nok til å gjøre ting bedre, og utvikle oss i riktig retning - det er viktig.

    • Hvorfor har dere valgt nynorsk som målform?
    • Som strømleverandør i en region der nynorsk står sterkt er det naturlig for oss å velge nynorsk som den målformen vi i hovedsak skal kommunisere med våre kunder på. Men som landsdekkende strømleverandør kommer vi selvsagt til å bruke bokmål der det er naturlig, og mulig, for oss å gjøre det. Du har kanskje allerede lagt merke til at du her på vår nettside kan velge å lese den på enten nynorsk eller bokmål. Vi håper, uavhengig om du foretrekker nynorsk eller bokmål, at du får en fin kundeopplevelse når du tar kontakt med oss, eller mottar informasjon vi sender til deg.

    • Hva skjer med strømavtalen min som jeg hadde før sammenslåingen av TAFJORD, SFE, Tussa og Sognekraft?
    • Den gamle strømavtalen din har blitt videreført til Wattn. Avtalen får kanskje nytt navn, men du har samme pris og vilkår som du hadde da du gikk inn avtalen med det gamle strømselskapet.

    • Hvem er Wattn?
    • Det er strømselskapene til TAFJORD (Tafjord Marked), Sogn og Fjordane Energi (SFE Kraft), Tussa (Tussa-24) og Sognekraft (Sognekraft Straum) som har blitt Wattn. Altså den delen av konsernene som selger strømmen. De resterende selskapene i de fire konsernene er ikke omfattet av samarbeidet og vil fortsette som før.

    • Hvorfor slår strømselskapene seg sammen?
    • Vi slår oss sammen for å bli enda bedre. For å kunne være en konkurransedyktig aktør med framtidsrettede produkter og tjenester for deg, samtidig som vi får et større fag- og kompetansemiljø. Det å bli stor er ikke et mål i seg selv, men å bli stor nok til å gjøre ting bedre, og utvikle oss i riktig retning - det er viktig.

    • Hva er elektronisk fakturering?
    • Elektronisk fakturering vil si at du får fakturaen din enten via eFaktura i nettbanken, eller tilsendt på e-post eller SMS fra oss. Fordelen med elektronisk faktura er at du slipper ekstra gebyr for papirfaktura.

      Kombinerer du elektronisk mottak av faktura med AvtaleGiro kan du bare lene deg tilbake å la betalingen gå av seg selv. Enkelt for deg, og bra for miljøet!

    • Hva er Wattn sitt kontonummer?
    • Kontonummeret til Wattn er: 6079.06.30818

    • Jeg har betalt fakturaen min to ganger, hva gjør jeg?
    • Om det har skjedd rett etter forfall, betaler vi tilbake beløpet hvis du ønsker det. Skjer det nær neste forfall, går det du har betalt for mye til fratrekk på neste faktura.

    • Hvorfor står fakturaen min som ubetalt, når den er betalt?
    • Det kan ta litt tid fra faktura er betalt til det viser på Min side eller i appen. Dersom fakturaen står merket med ubetalt en uke etter du har betalt den, kan du gjerne ta kontakt med oss, så ser vi på det sammen.

    • Hvor ofte får jeg faktura?
    • Dersom ikke noe annet er avtalt, får du faktura hver måned. Vi anbefaler å opprette både eFaktura og AvtaleGiro i nettbanken, da går betalingen av seg selv.

    • Kan jeg utsette eller dele opp fakturaen min?
    • Ta kontakt med oss så ser vi på en mulig løsning for å utsette eller dele opp fakturaen sammen.

    • Hvordan oppretter jeg eFaktura og AvtaleGiro?
    • Har du nettbank kan du enkelt opprette eFaktura og AvtaleGiro. Dette er avtaler mellom deg og banken din.

      For å opprette eFaktura trenger du eFaktura-referansen, denne finner du på fremsiden av fakturaen din. Når du har opprettet eFaktura vil du motta varsling fra banken når en ny faktura ligger klar til betaling i nettbanken. Du må logge inn i nettbanken for å godkjenne fakturaen som ligger til forfall.

      AvtaleGiro oppretter du også i nettbanken din, eller ved å ta kontakt med banken. Med AvtaleGiro sørger banken for at fakturaen betales automatisk fra kontoen din på forfallsdato. Da slipper du selv å logge inn for å godkjenne betalingen.

      Det enkleste for deg er å opprette eFaktura kombinert med AvtaleGiro. Da kan du bare å lene deg tilbake og la betalingen gå automatisk uten å måtte løfte en finger.

    • Hvor finner jeg fakturaene mine?
    • Last ned appen vår, eller logg inn på Min side. Der finner du oversikt over fakturaene dine.

      Dersom du var kunde hos TAFJORD, SFE, Tussa, Sognekraft eller Stryn da vi ble Wattn, har vi sørget for å flyttet over fakturahistorikk 3 år tilbake i tid. Har du behov for fakturainformasjon enda lenger tilbake i tid kan du ta kontakt med oss så hjelper vi deg med det.

    • Får jeg strøm og nettleie på samme faktura?
    • Dersom du har hatt strøm og nettleie på samme faktura tidligere hos TAFJORD, SFE, Tussa eller Sognekraft, vil du også få det i Wattn.

      Per 1. november 2021 har vi gjennomfaktureringsavtaler med 6 forskjellige nettselskap. Det vil si at enda flere av våre strømkunder kan få nettleie og strøm samlet på fakturaen sin. Er din strømavtale/målepunkt i disse nettselskapenes områder, får du samlefaktura automatisk.

      De 6 nettselskapene vi har avtale med for privatkunder er:
      Mørenett, Linja, Sygnir, BKK Nett, Elvia (tidl. Hafslund Nett) og Tensio TS.

    • Jeg skal flytte ut, men ingen skal flytte inn, hva gjør jeg?
    • Gi oss beskjed senest 3 virkedager før flyttedato, men helst så snart som mulig. Vi er tilgjengelig på chat, e-post og telefon. Du kan også fylle ut og sende inn kontaktskjemaet nederst på denne siden.

      Merk!
      Dersom du sier opp strømmen er det viktig at huseier er klar over faren med avstengt strøm, spesielt i vinterhalvåret.

    • Jeg har allerede flyttet ut, hvem skal jeg gi beskjed til?
    • Dersom du allerede har flyttet ut og har glemt å si opp abonnementet i den gamle boligen din, må du sørge for at huseier/ny leietaker bestiller strøm fra den datoen du flyttet ut. Da slipper du å betale strøm en plass du ikke lenger bor. De kan melde fra om dette maks 30 arbeidsdager tilbake i tid.

    • Kan jeg ta med meg strømavtalen min når jeg flytter?
    • Så klart! Fyll ut kontaktskjemaet nederst på denne siden, eller ta kontakt med oss, så fikser vi det for deg.

    • Jeg skal flytte, hva gjør jeg?
    • Fyll ut kontaktskjema nederst på denne siden og ta med deg strømmen på flyttelasset. Flyttebilen må du ordne selv, men vi ordner med alt det praktiske rundt strømavtalen din ;)

    • Hvor finner jeg oppdatert spotpris?
    • Du kan se oppdatert spotpris i vårt priskart. Her kan du taste inn postnummeret ditt, slik at du får korrekt visning av pris for ditt prisområde.

    • Hvor finner jeg forbruket mitt?
    • Last ned appen vår, eller logg inn på Min side. Der får du god oversikt over strømforbruket ditt.

      Dersom du var kunde hos TAFJORD, SFE, Tussa, Sognekraft eller Stryn da vi ble Wattn, har vi sørget for å flyttet over forbrukshistorikk 3 år tilbake i tid. Har du behov for forbrukshistorikk enda lenger tilbake i tid kan du ta kontakt med oss så hjelper vi deg med det.

    • Når starter strømavtalen min opp hos Wattn?
    • Dersom du ikke har avtalt noe annet med kundesenteret, vil du 2 dager etter bestilling få strøm fra oss i stikkontakten din. Vi sender deg en bestillingsbekreftelse med oppstartsdato når bestillingen din er behandlet og alt er på stell.

    • Hvorfor har dere så mange ulike strømavtaler?
    • Noen har store hus, ande små leiligheter. Noen har dieselbil, andre har elbil. Poenget er at vi alle har forskjellige behov, og vi ønsker at du skal få den strømavtalen som passer deg, din situasjon, og ditt forbruk best. Derfor tilbyr vi et knippe av de mest vanlige strømavtalene på markedet.

    • Er strømmen deres fornybar?
    • Dessverre kan ingen strømselskap kontrollere hvor strømmen i stikkontakten din kommer fra. I Norge blir strømmen i hovedsak produsert av fornybare kilder som for eksempel vannkraft, vindkraft og solenergi, men den kan også inneholde gasskraft, kullkraft og atomkraft. Det er fordi vi er avhengig av å importere strøm fra landene rundt oss.

      Om du ønsker det kan du kjøpe strøm med opprinnelsesgaranti. Dette er en tilleggsavtale til den ordinære strømavtalen din. Du betaler et påslag per kilowatt du bruker, og sikrer dermed at det du betaler for strømmen går tilbake til produksjon av fornybar energi. I Wattn kjøper vi våre opprinnelsesgarantier fra lokale vannkraftverk. Du kan lese mer om opprinnelsesgaranti her.

    • Hvorfor betaler jeg påslag?
    • Påslaget består av lovpålagt elsertifikat og avgifter fra staten. Dette gjelder alle strømselskap. Noen strømselskap velger å bake påslaget inn i strømprisen, med de fleste har det ved siden av, som oss.

    • Kan jeg slå sammen strømavtalene mine i Wattn?
    • Har du flere målere enn boligen din, som for eksempel hytte eller fritidsbolig, kan du samle strømavtalene din hos oss og få alt på samme faktura. Vi tilbyr gjennomfakturering med enda flere nettselskap enn før. Det vil si at det er stor sjanse for at du også kan få nettleie på flere målere med på fakturaen for oss. Oversiktlig og greit.

    • Hvordan vet jeg hvilken strømavtale som er riktig for meg?
    • Det som er avgjørende for hvilen strømavtale som passer best for deg handler mye om hva forbruk du har. Her får du et lite lynkurs.

      Fastpris - Den avtalen som er best for de som ønsker en forutsigbar pris hele året, sommer som vinter.

      Variabel - Passer gjerne for de som har lite forbruk, og liker en forutsigbar pris uten å binde seg.

      Spot - Følger strømprisen time for time med både topper og bølgedaler, og er den mest populære avtalen. Det er også denne avtalen som lønner seg mest over tid.

      Er du fremdeles usikker, ta gjerne kontakt med oss for en prat. Det synes vi er veldig trivelig.

    • Hvordan sier jeg opp mitt gamle strømselskap?
    • Det fikser vi for deg! Så sant du ikke har bindingstid hos den gamle strømleverandøren, skal det gå kjapt og smidig.

    • Kan jeg kjøpe strøm fra Wattn der jeg bor?
    • Klart du kan! Vi leverer strøm over hele landet. Bestill strømavtale her på nettsiden, i appen vår, eller ta kontakt med oss.

    • Kan jeg bytte strømavtale selv?
    • Det kan du! Logg inn på Min side, eller i appen vår, der kan du enkelt endre strømavtalen din. Om du er usikker på hvilken avtale som passer for deg kan du ta kontakt med oss via chat, e-post eller på telefon.

    • Hvordan blir jeg strømkunde?
    • Du kan enkelt bli strømkunde her på nettsiden, eller ved å ta kontakt med direkte på chat, e-post, eller telefon.

    • Kan jeg legge til andre i appen?
    • Nei, det kan du dessverre ikke per nå. Dette er ønske vi jobber med å få på plass.

    • Hvordan logger jeg inn i appen?
    • Du logger enkelt inn i appen med mobilnummeret du har registrert hos oss. Klikk på logg inn og legg inn mobilnummeret ditt. Du vil få tilsendt en kode på SMS som du bruker for å logge inn. Du kan være innlogget i 30 dager, da blir du automatisk logget ut og må få tilsendt ny kode.


      Har du ikke registrert mobilnummeret ditt hos oss, eller har problem med å logge inn, kan du ta kontakt så hjelper vi deg.

    • Hvor laster jeg ned appen?
    • Appen vår kan du enkelt laste ned fra App Store, eller fra Google Play. Søk på Wattn så dukker den opp.

    • Hvordan logger jeg inn på Min side?
    • Du logger enkelt inn på Min side med mobilnummeret du har registrert hos oss. Klikk på logg inn og legg inn mobilnummeret ditt. Du vil få tilsendt en kode på SMS som du bruker for å logge inn. Du kan være innlogget i 30 dager, da blir du automatisk logget ut og må få tilsendt ny kode.


      Har du ikke registrert mobilnummeret ditt hos oss, eller har problem med å logge inn, kan du ta kontakt så hjelper vi deg.

    • Hva slags informasjon finner jeg på Min side?
    • På Min side finner du informasjon om ditt strømforbruk, din strømavtale og faktura m.m. Du kan også enkelt endre kontaktinformasjon og strømavtale.