×

Viktig! Vi får mange spørsmål om regjeringen sin kompensasjonsordning. Dersom du har spørsmål knyttet mot dette, kan du se om du finner svar på NVE sine sider her.

Pharma Marine

Kundehistorier

Pharma Marine - Gratis råd ga over en million i gevinst

En liten sjekk og tre minutter med papirarbeid har gjort at Pharma Marine sparer flere hundre tusen kroner på strømregningen hvert år.

Hemmeligheten er forbruksavgift, og enkelt sagt gjelder det produksjonsbedrifter. Har du den rette næringskoden, så skal du bare betale et halvt øre i forbruksavgift i stedet for over seksten øre per kWh.

For produksjonsbedrifter med høyt strømforbruk blir det mange kroner ut av dette. Hos Pharma Marine sitt anlegg på Terøya i Haram er det store ståltanker fulle av fiskeolje. Oljen skal varmes og maskineri kjøles. Det skal prosesseres og produseres, og strømmåleren spurter avgårde. Dagleg leder Leif Kjetil Gjendemsjø forteller om mange Enova-prosjekter, gjenvinning av prosessvarme, biodiesel fra egne restfraksjoner, og sjøvann som kjølevann.

- Vi har tenkt miljø og energisparing, likevel er vi storforbrukere av strøm.

Dermed har også strømregningen vært stor, og flere firma har vært i kontakt med dem for å tilby sine tjenester når det gjelder sjekk av regningen, og om Pharma Marine henter ut gevinsten med redusert forbruksavgift.

- De ville ha femti prosent av en eventuell gevinst. I stedet tok vi kontakt med TAFJORD, og de hjalp oss gratis.

Det sparte oss for mange hundre tusen kroner.

Sparte flere hundre tusen kroner
Gjendemsjø er oppgitt over dårlig informasjon om redusert forbruksavgift både fra nettselskapet deres, og fra det offentlige – og at det kan bygge seg opp en hel næring som lever av å gi råd der kraftselskaper kan gi gratis hjelp.

- Vi skal selvsagt betale de skatter og avgifter vi er pålagt, men vi vil ikke betale mer enn vi må, og når regelverket til Skattedirektoratet sier at vi kan få redusert denne forbruksavgiften, så ønsker vi naturligvis det. Etter at Pharma Marine tok kontakt med TAFJORD gikk det raskt.

- Det var et skjema og gjort på tre minutter, så fikk vi tilbakebetalt flere hundre tusen kroner for hvert av de tre siste årene.

Det er sjeldent god timebetaling, og Gjendemsjø lover at skjemaet skal fylles ut også i år.

Vil gi tipset til flere

- Men jeg ønsker også å gjøre andre bedrifter oppmerksomme på dette. Jeg har snakket med flere andre bedriftsledere, og ingen hadde hørt om det.

Camilla Blom og Marius Løseth Hauge i TAFJORD gleder seg med Pharma Marine og sier dette er en tjeneste de med glede yter sine strømkunder.

- Vi gjør dette som en gratistjeneste og en del av totalpakken vi tilbyr kundene våre. Vi skal både gi kundene den beste forvaltningen, den beste servicen og de beste rådene. Det er best og billigst for kunden og bare slik kan vi vise oss tilliten verdig.

Dei gode historiene fortset i Wattn

Pharma Marine var kunde av Tafjord Marked før sammenslåingen, og kundehistorien er et resultat av det og står derfor i Tafjord Marked sitt navn. Vi er stolte, og utrolig glade over å videreføre det gode samarbeidet i Wattn.